For Georges Perec, restoring the complexity of the real by overcoming the crisis of language in the aftermath of the Second World War is the aim of a new literature that succeeds in describing its relationship with reality through a new form. Starting from the essay on Robert Antelme (Robert Antelme ou la vérité en littérature), Perec not only experiments with new narrative strategies, but also resumes and advances the autobiographical project that had abandoned several times. This paper will not only be underlining the importance of Antelme’s writing in defining the more mature Perec, but also demonstrate the function of Un Homme qui dort in Perec’s autobiographical project. It will reflect on the concept of waiting, understood in this novel as a prefiguration of future writing, the same writing that will allow Perec to access the memories of his past and that we will find again in W ou le souvenir d’enfance.

Restituire la complessità del reale superando la crisi del linguaggio all’indomani del secondo conflitto mondiale rappresenta per Georges Perec il fine di una nuova letteratura che sia capace di interpretare il suo rapporto con il reale attraverso forme inedite. Così, a partire dal saggio su Robert Antelme (Robert Antelme ou la vérité en littérature), Perec sperimenta nuove strategie narrative riprendendo contemporaneamente il progetto autobiografico che aveva più volte abbandonato. Questo lavoro non intende quindi solo sottolineare l’importanza della scrittura di Antelme nella definizione del Perec più maturo, ma vuole anche dimostrare quale sia stata la funzione di Un Homme qui dort nel progetto autobiografico di Perec. Si rifletterà in particolare sul concetto di attesa intesa in questo romanzo come prefigurazione di una scrittura futura, quella stessa scrittura che in W ou le souvenir d’enfance permetterà a Perec di accedere ai ricordi del suo passato.

D. Tononi (2022). Traces autour de la mémoire. Configuration et fonction de l’attente dans l’œuvre de Georges Perec. In F. Dainese (a cura di), Identité en héritage, identité en partage.

Traces autour de la mémoire. Configuration et fonction de l’attente dans l’œuvre de Georges Perec

D. Tononi
2022-12-01

Abstract

For Georges Perec, restoring the complexity of the real by overcoming the crisis of language in the aftermath of the Second World War is the aim of a new literature that succeeds in describing its relationship with reality through a new form. Starting from the essay on Robert Antelme (Robert Antelme ou la vérité en littérature), Perec not only experiments with new narrative strategies, but also resumes and advances the autobiographical project that had abandoned several times. This paper will not only be underlining the importance of Antelme’s writing in defining the more mature Perec, but also demonstrate the function of Un Homme qui dort in Perec’s autobiographical project. It will reflect on the concept of waiting, understood in this novel as a prefiguration of future writing, the same writing that will allow Perec to access the memories of his past and that we will find again in W ou le souvenir d’enfance.
dic-2022
Settore L-LIN/03 - Letteratura Francese
D. Tononi (2022). Traces autour de la mémoire. Configuration et fonction de l’attente dans l’œuvre de Georges Perec. In F. Dainese (a cura di), Identité en héritage, identité en partage.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TRACES AUTOUR DE LA MEMOIRE. CONFIGURATION ET FONCTION DE L’ATTENTE DANS L’ŒUVRE DE GEORGES PEREC.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 457.23 kB
Formato Adobe PDF
457.23 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/576928
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact