The interest of the Sicilian people for cinema and cinematographic art manifests itself at the end of the nineteenth century when, in the Sicilian capital, the Edison Kinetoscope is presented. A machine that made it possible to see a moving figure by touching the eye to the lens of a mechanism within which the film was turned. The following year, Kinefotografo's first show marks the beginning of the projection of moving images on a screen. The event is followed by the arrival of the Cinematografo Lumière which replaces the itinerant projections set up in the squares, giving impetus to the creation of screening rooms and, subsequently, to architectural systems suitable for an increasingly demanding public and in step with the technological developments of the sector and the Sicilian film industry which stands out for its fervent productive activity. This work traces the evolutionary phases of the cinema industry in Sicily, the components that have marked its development and subsequent decline, traceable in the various historical moments, in the evolution of the technological systems of shooting and projection of images. Particular attention is paid to the places and architectures of cinemas, which although different in construction techniques, materials and styles, retain particular qualities, many of which today mortified by abandonment or by often clumsy reconfiguration interventions.

L'interesse del popolo siciliano per il cinema e l'arte cinematografica si manifesta alla fine del XIX secolo quando, nel capoluogo siciliano viene presentato il Kinetoscopio Edison. Una macchina che permetteva di vedere una figura in movimento accostando l'occhio sulla lente di un meccanismo all'interno del quale girava la pellicola. L'anno successivo, il primo spettacolo di Kinefotografo segna l'inizio delle proiezioni di immagini in movimento su uno schermo. L'evento è seguito dall'arrivo del Cinematografo Lumière che sostituisce le proiezioni itineranti allestite nelle piazze, dando impulso alla nascita di sale di proiezione e, successivamente, a impianti architettonici adeguati ad un pubblico sempre più esigente e al passo con gli sviluppi tecnologici del settore e dell'industria cinematografica siciliana che si distingue per la fervida attività produttiva. Il presente lavoro traccia le fasi evolutive dell'industria del cinema in Sicilia, le componenti che hanno segnato il suo sviluppo e il successivo declino, rintracciabili nei diversi momenti storici, nell'evoluzione dei sistemi tecnologici di ripresa e proiezione delle immagini. Particolare attenzione è volta ai luoghi e alle architetture dei cinematografi, che pur differenti per tecniche costruttive, materiali e stili, conservano particolari pregi molti dei quali oggi mortificati dall'abbandono o da interventi di riconfigurazione spesso maldestri.

Firrone, T., Bustinto, C. (2022). Architetture dell'industria del cinema in Sicilia. In E. Currà, M. Docci, C. Menichelli, M. Russo, L. Severi (a cura di), Stati Generali del Patrimonio Industriale 2022 (pp. 2527-2542). Venezia : Marsilio.

Architetture dell'industria del cinema in Sicilia

Tiziana Firrone
Primo
;
Carmelo Bustinto
Membro del Collaboration Group
2022-06-01

Abstract

The interest of the Sicilian people for cinema and cinematographic art manifests itself at the end of the nineteenth century when, in the Sicilian capital, the Edison Kinetoscope is presented. A machine that made it possible to see a moving figure by touching the eye to the lens of a mechanism within which the film was turned. The following year, Kinefotografo's first show marks the beginning of the projection of moving images on a screen. The event is followed by the arrival of the Cinematografo Lumière which replaces the itinerant projections set up in the squares, giving impetus to the creation of screening rooms and, subsequently, to architectural systems suitable for an increasingly demanding public and in step with the technological developments of the sector and the Sicilian film industry which stands out for its fervent productive activity. This work traces the evolutionary phases of the cinema industry in Sicily, the components that have marked its development and subsequent decline, traceable in the various historical moments, in the evolution of the technological systems of shooting and projection of images. Particular attention is paid to the places and architectures of cinemas, which although different in construction techniques, materials and styles, retain particular qualities, many of which today mortified by abandonment or by often clumsy reconfiguration interventions.
giu-2022
Settore ICAR/12 - Tecnologia Dell'Architettura
978-88-297-1666-1
Firrone, T., Bustinto, C. (2022). Architetture dell'industria del cinema in Sicilia. In E. Currà, M. Docci, C. Menichelli, M. Russo, L. Severi (a cura di), Stati Generali del Patrimonio Industriale 2022 (pp. 2527-2542). Venezia : Marsilio.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
contributo_Firrone_bustinto_AIPAI.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: copertina volume e articolo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 2.62 MB
Formato Adobe PDF
2.62 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/570928
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact