The CIRC model, Cooperative Integrated Reading and Composition, which focuses on the combined mastery of comprehension and composition strategies, can be effective for promoting writing as a conscious and systematic activity for the study in students. In an essential relationship with reading, the co-construction of texts stimulates students to exercise multiple skills: analyzing and synthesizing, imagining and anticipating, choosing and selecting, integrating and elaborating, organizing contents regarding different communicative situations and recipients. In this paper, the exercise of reading and text composition skills on a group of university students preparing to become teachers was investigated. The CIRC program was applied in a distance learning path. Through shared writing, the dual aim of the project was: facilitating individual study activities in 285 students; increasing their awareness in the use of the CIRC technique in primary school classroom. Although the findings concern only one experiential situation that cannot be generalized, the implementation of the project allowed to indicate the efficacy of the procedures used.

Per promuovere negli studenti la scrittura come attività consapevole e sistematica per lo studio può risultare efficace il Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Model, che si concentra sulla padronanza combinata di strategie di comprensione e di composizione. In rapporto essenziale con la lettura, la co-costruzione di testi stimola gli studenti a esercitare molteplici capacità: analizzare e sintetizzare, immaginare e anticipare, scegliere e selezionare, integrare e elaborare, organizzare i contenuti riguardo a situazioni comunicative e destinatari diversi. Nel presente contributo l’esercizio delle abilità di leggere e comporre testi è stato indagato su un gruppo di studenti universitari che si preparano a diventare maestri. Il programma CIRC è stato applicato in un insegnamento a distanza. Il duplice obiettivo del progetto è stato di facilitare in 285 soggetti lo studio individuale attraverso la scrittura condivisa e di accrescere in loro la consapevolezza d’uso della tecnica nelle classi di scuola primaria. Pur rimanendo su un piano esperienziale, che fornisce dati non generalizzabili, l’attuazione del progetto ha consentito di precisare l’adeguatezza delle procedure utilizzate.

Anello, F. (2022). Lettura e Composizione Integrate Cooperative nella Didattica a Distanza: esaminare gli Effetti su Studenti Universitari. EXCELLENCE AND INNOVATION IN TEACHING AND LEARNING(1), 23-38 [10.3280/exioa1-2022oa13934].

Lettura e Composizione Integrate Cooperative nella Didattica a Distanza: esaminare gli Effetti su Studenti Universitari

Anello, Francesca
Conceptualization
2022-06-01

Abstract

The CIRC model, Cooperative Integrated Reading and Composition, which focuses on the combined mastery of comprehension and composition strategies, can be effective for promoting writing as a conscious and systematic activity for the study in students. In an essential relationship with reading, the co-construction of texts stimulates students to exercise multiple skills: analyzing and synthesizing, imagining and anticipating, choosing and selecting, integrating and elaborating, organizing contents regarding different communicative situations and recipients. In this paper, the exercise of reading and text composition skills on a group of university students preparing to become teachers was investigated. The CIRC program was applied in a distance learning path. Through shared writing, the dual aim of the project was: facilitating individual study activities in 285 students; increasing their awareness in the use of the CIRC technique in primary school classroom. Although the findings concern only one experiential situation that cannot be generalized, the implementation of the project allowed to indicate the efficacy of the procedures used.
giu-2022
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Anello, F. (2022). Lettura e Composizione Integrate Cooperative nella Didattica a Distanza: esaminare gli Effetti su Studenti Universitari. EXCELLENCE AND INNOVATION IN TEACHING AND LEARNING(1), 23-38 [10.3280/exioa1-2022oa13934].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
02_EXIOA1_2022_Anello.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale, metodologia e tabelle dei dati
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 755.48 kB
Formato Adobe PDF
755.48 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/562534
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact