The focus of pedagogical and didactic research is increasingly focused on the key factors of inclusion processes: teacher training, the development and monitoring of educational contexts, and the production and enhancement of inclusive didactic practices. Through the research they wanted to focus on these key factors by drafting appropriate tools that would allow them to be monitored and evaluated. This work documents a three-year search that involved teachers in service, attending lecturers in the third year of the Bachelor’s Degree in Primary Education Sciences and primary school pupils from several institutes in the Territory of Palermo. To help teachers become more aware of their skills and the quality of their educational and didactic practice, they have chosen to offer them various reflection and analysis tools such as Inclusive Quality Survey Questionnaire, Inclusive Professor Profile and the Repository of Good Practices suitable for the development of inclusive actions. The final results show how the process of designing and constructing the Inclusive Teacher Profile and the Repository, and their subsequent analysis, have provided teachers a moment of reflection and a comparison of their professionalism and the meaning of the accomplished actions. These tools also favored the identification of the strengths and criticalities of their professional action, encouraging reflection in action and the resulting professional development.

L’attenzione della ricerca pedagogica e didattica si rivolge con sempre maggiore consapevolezza ai fattori chiave dei processi di inclusione: la formazione degli insegnanti, lo sviluppo ed il monitoraggio dei contesti educativi nonché la produzione e l’incremento di pratiche didattiche inclusive. Attraverso la ricerca si sono voluti mettere a fuoco tali fattori chiave con la redazione di appositi strumenti che ne permettessero il controllo e la valutazione. Questo lavoro documenta una ricerca della durata di tre anni che ha visto coinvolti docenti in servizio, docenti in formazione frequentanti il terzo anno del corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria e alunni della scuola primaria di diversi istituti del territorio palermitano. Per consentire agli insegnanti di acquisire maggiore consapevolezza sulle proprie competenze e sulla qualità della propria pratica educativa e didattica, si è scelto di offrire loro vari strumenti volti alla riflessione e all’analisi quali i Questionari di rilevazione della qualità inclusiva, il Profilo del Docente inclusivo e il Repository delle buone pratiche idonee per lo sviluppo di azioni inclusive. Nei risultati finali si evidenzia come il processo di progettazione e costruzione del Profilo del Docente inclusivo e del Repository, e la conseguente analisi degli stessi, abbiano rappresentato per gli insegnanti un momento di riflessione e di confronto sulla propria professionalità e sul significato delle azioni compiute. Tali strumenti hanno, inoltre, favorito l’individuazione dei punti di forza e delle criticità del proprio agire professionale, favorendo la riflessione in azione e il conseguente sviluppo professionale.

Ferrara G. (2018). La qualità inclusiva della scuola: dalle pratiche didattiche al profilo del docente inclusivo. In A.M. Notti, M.L. Giovannini, G. Moretti (a cura di), La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia.

La qualità inclusiva della scuola: dalle pratiche didattiche al profilo del docente inclusivo

Ferrara G.
2018-01-01

Abstract

The focus of pedagogical and didactic research is increasingly focused on the key factors of inclusion processes: teacher training, the development and monitoring of educational contexts, and the production and enhancement of inclusive didactic practices. Through the research they wanted to focus on these key factors by drafting appropriate tools that would allow them to be monitored and evaluated. This work documents a three-year search that involved teachers in service, attending lecturers in the third year of the Bachelor’s Degree in Primary Education Sciences and primary school pupils from several institutes in the Territory of Palermo. To help teachers become more aware of their skills and the quality of their educational and didactic practice, they have chosen to offer them various reflection and analysis tools such as Inclusive Quality Survey Questionnaire, Inclusive Professor Profile and the Repository of Good Practices suitable for the development of inclusive actions. The final results show how the process of designing and constructing the Inclusive Teacher Profile and the Repository, and their subsequent analysis, have provided teachers a moment of reflection and a comparison of their professionalism and the meaning of the accomplished actions. These tools also favored the identification of the strengths and criticalities of their professional action, encouraging reflection in action and the resulting professional development.
Inclusive quality of school: from didactic practices to the inclusive teacher profile
2018
Ferrara G. (2018). La qualità inclusiva della scuola: dalle pratiche didattiche al profilo del docente inclusivo. In A.M. Notti, M.L. Giovannini, G. Moretti (a cura di), La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
089-112 Ferrara (1).pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 201.63 kB
Formato Adobe PDF
201.63 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/534763
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact