Teacher Training in laboratory is particularly relevant because it al-lows to activate learning processes in which pupils become protagonists of their progressions. The laboratory represents a methodology that characterizes teaching and training of future teachers. Through laboratory, students have the opportunity to confront each other, to implement critical, logical and creative skills to explore the surrounding reality. This is perfectly combined with the possibilities guarantee by an Inquiry-Based Learning scientific laboratory centered on the investigation process. The paper illustrates the research path carried out during IV cycle of Specialization Course for support activities in Palermo. It was expected that at the end of the experimental action, using the Inquiry based laboratory model, performance indicative of the development of the 27 skills identified in the 9 planned laboratories would significantly increase in the 543 pre-service support teachers. The results indicate the high quality of the system adopted.
La formazione degli insegnanti in laboratorio è particolarmente rilevante perché consente di a t t i v a r e p r o c e s s i d i i n s e g n a m e n t o / apprendimento in cui gli alunni diventano protagonisti dei propri percorsi. Il laboratorio rappresenta la modalità trasversale che caratterizza la didattica e la formazione dei futuri docenti. Attraverso la didattica laboratoriale gli studenti hanno la possibilità di confrontarsi, di mettere in atto le abilità critiche, logiche e creative per esplorare la realtà circostante. Ciò si coniuga perfettamente con le possibilità che garantisce un laboratorio scientifico Inquiry-Based Learning centrato sul processo di investigazione. Nel presente contributo viene illustrato il percorso di ricerca realizzato durante il IV ciclo del Corso di Specializzazione per le attività di sostegno di Palermo. Si è previsto che al termine dell’azione sperimentale, utilizzando il modello Inquiry based laboratory, sarebbero aumentate significativamente, nei 543 corsisti, prestazioni indicative dello sviluppo delle 27 competenze individuate nei 9 laboratori previsti. I risultati indicano l’elevata la qualità dell’impianto adottato.
GIUSEPPA CAPPUCCIO, LUCIA MANISCALCO (2021). Inquiry based Laboratory. Una ricerca con i futuri docenti di sostegno. LLL, V. 17 N. 38, 239-257 [https://doi.org/10.19241/lll.v17i38.585].
Inquiry based Laboratory. Una ricerca con i futuri docenti di sostegno.
GIUSEPPA CAPPUCCIO
;LUCIA MANISCALCO
2021-06-30
Abstract
Teacher Training in laboratory is particularly relevant because it al-lows to activate learning processes in which pupils become protagonists of their progressions. The laboratory represents a methodology that characterizes teaching and training of future teachers. Through laboratory, students have the opportunity to confront each other, to implement critical, logical and creative skills to explore the surrounding reality. This is perfectly combined with the possibilities guarantee by an Inquiry-Based Learning scientific laboratory centered on the investigation process. The paper illustrates the research path carried out during IV cycle of Specialization Course for support activities in Palermo. It was expected that at the end of the experimental action, using the Inquiry based laboratory model, performance indicative of the development of the 27 skills identified in the 9 planned laboratories would significantly increase in the 543 pre-service support teachers. The results indicate the high quality of the system adopted.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Inquiry based Laboratory. Una ricerca con i futuri docenti di sostegno. Cappuccio, Maniscalco.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
918.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
918.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.