The present paper contains some considerations of a methodological nature, derived from the reflection on those empirical researches, which have been carried out in the last forty years in Italian schools, with a double connotation: on the one hand, the equal collaboration between a researcher and in service teachers and, on the other hand, the explicit intent to improve some professional skills of the teachers, with the consequent implementation of didactic innovations in the school. The procedure of action research with project (RAP) is justified, which seeks to reconcile the need for a rigorous scientific research and the flexibility imposed on research plans by the variability of school contexts. It is shown that RAP can bridge the gap between research and teaching action and can also give continuity to the educational innovations introduced in the school.

Sono svolte alcune considerazioni, di carattere metodologico, ricavate dalla riflessione su quelle ricerche empiriche, che sono state svolte negli ultimi quaranta anni nelle scuole italiane, con una doppia connotazione: la collaborazione paritaria tra un ricercatore di didattica e gli insegnanti in servizio e l’intento esplicito di migliorare alcune competenze professionali dei docenti, con il conseguente impianto di innovazioni didattiche nella scuola. E’ giustificata la procedura della ricerca azione con progetto (RAP), che cerca di contemperare l’esigenza di rigorosità della ricerca scientifica e la flessibilità imposta ai piani di ricerca dalla variabilità delle situazioni scolastiche. Si dimostra che la RAP può colmare la distanza tra ricerca e azione didattica e che può dare continuità alle innovazioni educative introdotte nella scuola.

Giuseppe Zanniello (2021). La ricerca azione con progetto. In P. Lucisano (a cura di), RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione. Tomo II. Panel 2. (pp. 303-316). Lecce : Pensa MultiMedia Editore.

La ricerca azione con progetto

Giuseppe Zanniello
Primo
Methodology
2021-09-01

Abstract

The present paper contains some considerations of a methodological nature, derived from the reflection on those empirical researches, which have been carried out in the last forty years in Italian schools, with a double connotation: on the one hand, the equal collaboration between a researcher and in service teachers and, on the other hand, the explicit intent to improve some professional skills of the teachers, with the consequent implementation of didactic innovations in the school. The procedure of action research with project (RAP) is justified, which seeks to reconcile the need for a rigorous scientific research and the flexibility imposed on research plans by the variability of school contexts. It is shown that RAP can bridge the gap between research and teaching action and can also give continuity to the educational innovations introduced in the school.
set-2021
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
978-88-6760-833-1
Giuseppe Zanniello (2021). La ricerca azione con progetto. In P. Lucisano (a cura di), RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione. Tomo II. Panel 2. (pp. 303-316). Lecce : Pensa MultiMedia Editore.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SIRD- La ricerca azione con progetto_pp. 303-316.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Relazione su richiesta degli organizzatori del Convegno
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 447.48 kB
Formato Adobe PDF
447.48 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/518957
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact