This research was meant to verify the validity of aframework for the drafting of an educational project, specifically the one that the students used in the internship. Design is a key factor forthe mediation between teaching and learning atschool; its phases involve both the management plan and that of the general purposes, up to that of classroom action and evaluation. In the internship, 684 future kindergarten and primary school teachers, attending the degree course in Primary Education Sciences of Palermo, in the years 2016-2020, used a teaching planning and evaluation frame; it was built taking into account the scientific literature (Bonaiuti et al., 2016; Brown & Green, 2019; Maccario, 2012) compared to the experience of the tutor teachers. The results show that the framework favored the planning, the development and the verification of the teacher’ intervention in the classroom.

Il presente lavoro di ricerca ha inteso verificare la validità di una struttura predefinita per la stesura di un progetto didattico, precisamente quella fornita agli studenti durante il tirocinio. La progettazione è un fattore chiave nella mediazione tra insegnamento e apprendimento a scuola; le sue fasi investono sia il piano gestionale sia quello delle finalità generali, fino a quello dell’agire in classe e della valutazione. Nel tirocinio 684 futuri insegnanti di scuola dell’infanzia e primaria, frequentanti il corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria di Palermo negli anni 2016-2020, hanno utilizzato un frame di progettazione e valutazione didattica; esso è stato costruito tenendo conto della letteratura scientifica (Bonaiuti et al., 2016; Brown & Green, 2019; Maccario, 2012) confrontata con l’esperienza di insegnanti tutor. I risultati mostrano che il frame ha favorito la pianificazione, lo sviluppo e la verifica dell’intervento in classe degli insegnanti in formazione.

Anello Francesca (2021). Proposta di un framework per la progettazione didattica a scuola. LLL, 17(38), 116-135 [10.19241/lll.v17i38.587].

Proposta di un framework per la progettazione didattica a scuola

Anello Francesca
Primo
Conceptualization
2021-07-08

Abstract

This research was meant to verify the validity of aframework for the drafting of an educational project, specifically the one that the students used in the internship. Design is a key factor forthe mediation between teaching and learning atschool; its phases involve both the management plan and that of the general purposes, up to that of classroom action and evaluation. In the internship, 684 future kindergarten and primary school teachers, attending the degree course in Primary Education Sciences of Palermo, in the years 2016-2020, used a teaching planning and evaluation frame; it was built taking into account the scientific literature (Bonaiuti et al., 2016; Brown & Green, 2019; Maccario, 2012) compared to the experience of the tutor teachers. The results show that the framework favored the planning, the development and the verification of the teacher’ intervention in the classroom.
8-lug-2021
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
LLL
Anello Francesca (2021). Proposta di un framework per la progettazione didattica a scuola. LLL, 17(38), 116-135 [10.19241/lll.v17i38.587].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
587-Articolo-1499-1-10-20210708.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale, tabelle dei dati principali, strumento
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 402.66 kB
Formato Adobe PDF
402.66 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/517098
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact