Inspired by the theory of personalized education, a research intervention was started on February 26, 2021. Currently, 19 students (17 female/2 male) from the 2nd year course of study in Educational Sciences University of Palermo, are participating in a teaching initiative as peer-tutors by carrying out a peer tutorial action plan remotely. This initiative pursues two objectives: promoting the perceived self-efficacy (GSE), the perception of one’s own strategic skills (QPCS) and the time perspective (ZTPI) in a group of 35 students who have reached the 2nd year of the same study course; strengthening the prosocial capacity (DSVSA) of the 19 peer-tutors. To demonstrate the effectiveness of the peer tutoring action, a control group was constituted to compare, in 2 different timepoints (March & September 2021) the degree of development of the studied skills and the number and school marks of the 1st year exams. To evaluate the hypothesized improvement in the 19 peer-tutors pro-sociality, 2 questionnaires will be distributed to fill in the DSVSA and a semi-structured one.

Il 26 febbraio 2021 è stata avviata una ricerca-intervento ispirata alla teoria dell’educazione personalizzata. Attualmente, 19 studenti (17 femmine e 2 maschi) del secondo anno del corso di studi triennale in Scienze dell’Educazione attivato presso l’Università degli Studi di Palermo, stanno partecipando in qualità di peer-tutor a una iniziativa di didattica universitaria. Questa iniziativa persegue due obiettivi: promuovere l’autoefficacia percepita (GSE), la percezione delle proprie competenze strategiche (QPCS) e la prospettiva temporale (ZTPI) in un gruppo di 35 studenti che, giunti al secondo anno del medesimo corso di studi, non hanno ancora sostenuto da 1 a 6 esami tra quelli previsti dal piano di studi al primo anno dell’a. a. 2019-2020; rafforzare la capacità pro-sociale (DSVSA) dei 19 peer-tutor. Per dimostrare l’efficacia dell’azione del peer tutoring, è stato costituito un gruppo di controllo per confrontare, in due diversi momenti (marzo e settembre 2021), il grado di sviluppo delle competenze studiate e il numero, nonché i voti conseguiti negli esami delle materie arretrate del primo anno. Per valutare l’ipotizzato miglioramento della pro-socialità dei 19 tutor pari, saranno somministrati il test DSVSA e un altro questionario semistrutturato.

Di Vita, A. (2021). Promuovere le competenze strategiche e il successo accademico degli studenti universitari mediante il tutoraggio tra pari online a distanza. In P. Lucisano (a cura di), RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza comprensione e partecipazione. Atti del X Convegno della SIRD. I Tomo. Panel 1-2-3 (pp. 584-598). Lecce-Rovato : Pensa MultiMedia.

Promuovere le competenze strategiche e il successo accademico degli studenti universitari mediante il tutoraggio tra pari online a distanza

Di Vita, A
2021-01-01

Abstract

Inspired by the theory of personalized education, a research intervention was started on February 26, 2021. Currently, 19 students (17 female/2 male) from the 2nd year course of study in Educational Sciences University of Palermo, are participating in a teaching initiative as peer-tutors by carrying out a peer tutorial action plan remotely. This initiative pursues two objectives: promoting the perceived self-efficacy (GSE), the perception of one’s own strategic skills (QPCS) and the time perspective (ZTPI) in a group of 35 students who have reached the 2nd year of the same study course; strengthening the prosocial capacity (DSVSA) of the 19 peer-tutors. To demonstrate the effectiveness of the peer tutoring action, a control group was constituted to compare, in 2 different timepoints (March & September 2021) the degree of development of the studied skills and the number and school marks of the 1st year exams. To evaluate the hypothesized improvement in the 19 peer-tutors pro-sociality, 2 questionnaires will be distributed to fill in the DSVSA and a semi-structured one.
2021
978-88-6760-832-4
Di Vita, A. (2021). Promuovere le competenze strategiche e il successo accademico degli studenti universitari mediante il tutoraggio tra pari online a distanza. In P. Lucisano (a cura di), RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza comprensione e partecipazione. Atti del X Convegno della SIRD. I Tomo. Panel 1-2-3 (pp. 584-598). Lecce-Rovato : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Promuovere le competenze strategiche e il successo accademico degli studenti universitari mediante il tutoraggio tra pari online a distanza.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Contributo al Convegno
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 414.55 kB
Formato Adobe PDF
414.55 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/516597
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact