Distance learning during the COVID-19 pandemic has been a novelty for which teachers and students were not prepared for. The research on the experience of 1364 Sicilian teachers made it possible to collect information on the organizational and didactic strategies activated, on the critical issues and on the evaluation of the didactic effectiveness of the interventions carried out. Teachers' perceptions of self-regulation, planning, information management, correction and evaluation strategies were systematically analysed. The research aims at increasing the teachers’ awareness. Knowing the effects of teaching during the Covid-19 pandemic is essential to better understand not only how to implement it, but also how to build the future to face the emergencies of this particular situation.
La didattica a distanza nel periodo di emergenza COVID-19 ha rappresentato una novità senza precedenti cui docenti e studenti non erano preparati. L’indagine sull'esperienza di 1364 insegnanti siciliani ha consentito di raccogliere informazioni sulle strategie organizzative e didattiche attivate, sulle criticità e sulla valutazione dell'efficacia didattica degli interventi effettuati. Sono state rilevate in modo sistematico le percezioni dei docenti relative all’autoregolazione e in particolare alla pianificazione, alle strategie di gestione delle informazioni, di correzione, e di valutazione. La ricerca nasce dal desiderio di accrescere la consapevolezza dei docenti. Conoscere gli effetti della didattica durante l’emergenza Covid è essenziale per comprendere al meglio non solo come implementarla, ma anche come strutturare il futuro per fronteggiare le emergenze di questa particolare situazione.
La Marca A, Martino F (2021). La percezione dei docenti di insegnamento-apprendimento nel periodo emergenziale COVID-19: una ricerca nella Scuola Siciliana. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 13(21), 180-198.
La percezione dei docenti di insegnamento-apprendimento nel periodo emergenziale COVID-19: una ricerca nella Scuola Siciliana
La Marca A
;Martino F
2021-07-01
Abstract
Distance learning during the COVID-19 pandemic has been a novelty for which teachers and students were not prepared for. The research on the experience of 1364 Sicilian teachers made it possible to collect information on the organizational and didactic strategies activated, on the critical issues and on the evaluation of the didactic effectiveness of the interventions carried out. Teachers' perceptions of self-regulation, planning, information management, correction and evaluation strategies were systematically analysed. The research aims at increasing the teachers’ awareness. Knowing the effects of teaching during the Covid-19 pandemic is essential to better understand not only how to implement it, but also how to build the future to face the emergencies of this particular situation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
LaMarca_Martino_annali_2021.pdf
accesso aperto
Descrizione: PDF
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
740.26 kB
Formato
Adobe PDF
|
740.26 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.