The paper intends to draw a conjunction line between Maria Montessori's intuitions and recent neuroscientific evidence: "The discovery of the child", hoped for by the doctor at the beginning of the twentieth century, is still in progress and aims at conquering the understanding of the functioning of child mind. In particular, the following topics are analyzed: neuronal neuroplasticity and synaptogenesis, motor development, the attention process and the mechanism of mimesis. These arguments, reinvigorated by the dialogue between Montessori pedagogy and neuroscientific research, can determine a new way of understanding issues and educational practice.
Il paper intende tracciare una linea di congiunzione tra le intuizioni di Maria Montessori e le recenti evidenze neuroscientifiche: “La scoperta del bambino”, auspicata dalla studiosa all’inizio del XX secolo, è tuttora in corso e punta alla conquista della comprensione del funzionamento della mente del bambino. In particolare, la riflessione si sviluppa attorno ai seguenti temi: neuroplasticità neuronale e sinaptogenesi, lo sviluppo motorio, il processo attentivo e il meccanismo della mimesi. Questi argomenti, rinvigoriti dal dialogo tra la pedagogia montessoriana e le ricerche neuroscientifiche, possono determinare un nuovo modo di intendere la questione e la prassi educativa.
Giuseppa Compagno, Martina Albanese (2021). La mente del bambino: tra lungimiranza pedagogica ed evidenze neuroscientifiche. Uno studio comparato su Maria Montessori e la Brain-based Education. NUOVA SECONDARIA(9), 404-421.
La mente del bambino: tra lungimiranza pedagogica ed evidenze neuroscientifiche. Uno studio comparato su Maria Montessori e la Brain-based Education
Giuseppa Compagno;Martina Albanese
2021-01-01
Abstract
The paper intends to draw a conjunction line between Maria Montessori's intuitions and recent neuroscientific evidence: "The discovery of the child", hoped for by the doctor at the beginning of the twentieth century, is still in progress and aims at conquering the understanding of the functioning of child mind. In particular, the following topics are analyzed: neuronal neuroplasticity and synaptogenesis, motor development, the attention process and the mechanism of mimesis. These arguments, reinvigorated by the dialogue between Montessori pedagogy and neuroscientific research, can determine a new way of understanding issues and educational practice.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
22_Compagno-Albanese_404-421_DEF.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Post-print
Dimensione
282.22 kB
Formato
Adobe PDF
|
282.22 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.