Theory and practice, action and reflection, object and subject, care of others and self-care, are the pillars of a pedagogy aimed at Bildung understood as the spiritual tension of the ego and awareness of an inner growth to which every man can and must rise to his true human condition. This work is divided into two parts: the first part is aimed at outlining a historical reconstruction of the concept of Bildung, focusing mainly on the meaning and meaning that Edith Stein has offered to the world of pedagogy; in the second part of the work, we want to identify the importance of adopting the reflective technique of autobiographical narration to bring out the validity that it possesses in structuring a Bildung path in the professional identity of the university teacher, with the aim of raising awareness their skills and professional way of acting.
Teoria e prassi, azione e riflessione, oggetto e soggetto, cura d’altri e cura di sé, sono i pilastri di una pedagogia volta alla Bildung intesa come tensione spirituale dell’io e coscienza di una crescita interiore cui ogni uomo può e deve elevarsi alla sua vera condizione umana. Questo lavoro si divide in due parti: la prima parte è volta a delineare una ricostruzione storica del concetto di Bildung, soffermandosi principalmente sul senso e sul significato che Edith Stein ha offerto al mondo della pedagogia; nella seconda parte del lavoro, si vuole identificare l’importanza di adottare la tecnica riflessiva della narrazione autobiografica per far emergere la validità che essa possiede nella strutturazione di un percorso di Bildung volto a costruire l’identità personale e professionale del docente universitario.
Sidoti E, Di Carlo DR (2020). Verso una nuova cultura di Bildung: l’approccio biografico-narrativo come metodologia formativa. PEDAGOGIA E VITA(2), 80-90.
Verso una nuova cultura di Bildung: l’approccio biografico-narrativo come metodologia formativa
Sidoti E;Di Carlo DR
2020-01-01
Abstract
Theory and practice, action and reflection, object and subject, care of others and self-care, are the pillars of a pedagogy aimed at Bildung understood as the spiritual tension of the ego and awareness of an inner growth to which every man can and must rise to his true human condition. This work is divided into two parts: the first part is aimed at outlining a historical reconstruction of the concept of Bildung, focusing mainly on the meaning and meaning that Edith Stein has offered to the world of pedagogy; in the second part of the work, we want to identify the importance of adopting the reflective technique of autobiographical narration to bring out the validity that it possesses in structuring a Bildung path in the professional identity of the university teacher, with the aim of raising awareness their skills and professional way of acting.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bildung.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
303.29 kB
Formato
Adobe PDF
|
303.29 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.