The present contribution aims at collecting the outcomes achieved by 211 subjects, who are going to teach in primary and children’s school, who used the SWOT Analysis as a context investigation tool to plan, implement and evaluate classroom interventions. In particular, this paper analyzes and discusses the effectiveness of a training program for future teachers, attending the 3rd year of university internship, able to strengthen their critical awareness through a functional knowledge of the school environment and of pupils. The pre-experimental research, which covered nine months in the Academic Year 2017-2018, has actually increased the performance of the sample group, consisting of undergraduate students attending the degree course in Primary Education Sciences of the University of Palermo. Although the findings concern only one experimental situation, that cannot be generalized, the results showed an appreciable increase in the critical awareness of the group of trainee teachers, who have made a careful diagnosis of the educational situation functional to their teaching planning.
Con questo lavoro si è inteso conoscere gli esiti conseguiti da 211 soggetti, prossimi all’insegnamento nella scuola primaria e dell’infanzia, che hanno utilizzato la SWOT Analysis come strumento d’indagine del contesto per pianificare, realizzare e valutare un intervento in classe. Nello specifico, l’articolo analizza e discute l’efficacia di un percorso di formazione dei futuri insegnanti durante il terzo anno di tirocinio universitario, che si propone di rafforzare la loro consapevolezza critica attraverso una conoscenza funzionale dell’ambiente scuola e degli alunni. La ricerca pre-sperimentale, della durata di nove mesi nell’anno accademico 2017-2018, si è mostrata capace di aumentare le prestazioni del gruppo campione costituito da studenti del corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Palermo. Pur rimanendo su un piano esperienziale che fornisce dati non generalizzabili, i risultati mostrano una consistente crescita della capacità critica negli insegnanti in formazione che hanno operato una diagnosi attenta della situazione educativa per progettare l’azione didattica.
Anello Francesca (2020). Insegnanti consapevoli e critici dell’azione didattica attraverso l’analisi SWOT. RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA, 1(15), 137-153 [10.6092/issn.1970-2221/ 9458].
Insegnanti consapevoli e critici dell’azione didattica attraverso l’analisi SWOT
Anello Francesca
Conceptualization
2020-01-01
Abstract
The present contribution aims at collecting the outcomes achieved by 211 subjects, who are going to teach in primary and children’s school, who used the SWOT Analysis as a context investigation tool to plan, implement and evaluate classroom interventions. In particular, this paper analyzes and discusses the effectiveness of a training program for future teachers, attending the 3rd year of university internship, able to strengthen their critical awareness through a functional knowledge of the school environment and of pupils. The pre-experimental research, which covered nine months in the Academic Year 2017-2018, has actually increased the performance of the sample group, consisting of undergraduate students attending the degree course in Primary Education Sciences of the University of Palermo. Although the findings concern only one experimental situation, that cannot be generalized, the results showed an appreciable increase in the critical awareness of the group of trainee teachers, who have made a careful diagnosis of the educational situation functional to their teaching planning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
9458-37992-1-PB.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo principale e tabelle dei dati sperimentali
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
300.72 kB
Formato
Adobe PDF
|
300.72 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.