Human communication is a complex and multimodal event: in face-to-face interaction, most of the meaning is conveyed through the non-verbal channel. This aspect is crucial in the educational relationship and in classroom teaching. The present contribution therefore intends to deepen the notion of multimodality in its different forms by exploring what happens in vocal languages (in which the vocal acoustical channel is used) and in Sign Languages (in which the visual-gestural channel is used) . First, the concept of multimodality in language is defined by referring to gesture studies on the one hand and embodied cognition on the other, for demonstrating how it constitutes a basic feature of human communication. Secondly, a pedagogical reflection is conducted on the need for greater awareness by teachers regarding the effects of multimodality in the classroom and on the methodological implications linked to this awareness. The forms of multimodality are finally illustrated through data collected in two different moments in the classroom where deaf and hearing learners are involved

La comunicazione umana è un evento complesso e multimodale: nella interazione faccia a faccia, la maggior parte del significato viene veicolato attraverso il canale non verbale e l’analogico del linguaggio. L’attenzione a tale aspetto risulta cruciale nella relazione educativa tra insegnanti e alunni e nella didattica in classe . Il presente contributo intende quindi approfondire la nozione di multimodalità nelle diverse forme in cui si realizza esplorando cosa accade con le lingue vocali (in cui si utilizza il canale acustitco vocale) e con le lingue segniche (in cui si utilizza il canale visivo-gestuale). Viene definito, in primo luogo, il concetto di multimodalità nel linguaggio facendo riferimento ai gesture studies da una parte e all’embodied cognition dall’altra, con lo scopo di dimostrare come essa costituisce una caratteristica costitutiva della comunicazione umana. In secondo luogo viene condotta una riflessione pedagogica sulla necessità di una maggiore consapevolezza da parte degli insegnanti rispetto agli effetti della multimodalità in classe e sui risvolti metodologici legati a tale consapevolezza . Le forme della multimodalità vengono infine illustrate attraverso dati raccolti in due diversi momenti in classe dove sono coinvolti discenti sordi e apprendenti udenti.

Fontana S., Mignosi E. (2020). Le forme della multimodalità. Segni, gesti e parole in classe.. In M. Voghera, P. Maturi, F. Rosi (a cura di), Orale e scritto, verbale e non verbale: la multimodalità nell’ora di lezione (pp. 305-318). Firenze : Franco Cesati Editore.

Le forme della multimodalità. Segni, gesti e parole in classe.

Mignosi E.
Writing – Original Draft Preparation
2020-01-01

Abstract

Human communication is a complex and multimodal event: in face-to-face interaction, most of the meaning is conveyed through the non-verbal channel. This aspect is crucial in the educational relationship and in classroom teaching. The present contribution therefore intends to deepen the notion of multimodality in its different forms by exploring what happens in vocal languages (in which the vocal acoustical channel is used) and in Sign Languages (in which the visual-gestural channel is used) . First, the concept of multimodality in language is defined by referring to gesture studies on the one hand and embodied cognition on the other, for demonstrating how it constitutes a basic feature of human communication. Secondly, a pedagogical reflection is conducted on the need for greater awareness by teachers regarding the effects of multimodality in the classroom and on the methodological implications linked to this awareness. The forms of multimodality are finally illustrated through data collected in two different moments in the classroom where deaf and hearing learners are involved
2020
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
978-88-7667-811-0
Fontana S., Mignosi E. (2020). Le forme della multimodalità. Segni, gesti e parole in classe.. In M. Voghera, P. Maturi, F. Rosi (a cura di), Orale e scritto, verbale e non verbale: la multimodalità nell’ora di lezione (pp. 305-318). Firenze : Franco Cesati Editore.
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