The present research is part of the varied landscape of studies and researches regarding the educational partnership between school and family to the personal and professional maturation process. The contribute shows the research path which involved 336 pupils, 30 parents and 31 teachers of 15 3st year classes of secondary schools I grade located in the province of Palermo, from September 2018 to march 2019. The project concerned the design, construction and testing of a series of activities through which teachers, in collaboration with parents, were able to help pupils develop the ability to design and chose their future career, moving from the disciplines contents and thanks to the Canadian methodology of Activation du Développement Vocationnel et Personnel (Pelletier, Boujold & Noiseux, 1974), validated in Sicily.
La ricerca si inserisce nel variegato panorama di studi e ricerche relativi alla corresponsabilità educativa tra scuola e famiglia per la promozione del processo di maturazione personale e professionale negli adolescenti. Il contributo mostra il percorso di ricerca che ha coinvolto, 336 alunni, 30 genitori e 31 docenti di 15 classi terze di scuole secondarie di primo grado della provincia di Palermo da settembre 2018 a marzo 2019. L’intervento ha previsto la progettazione, la costruzione e la sperimentazione di una serie di attività attraverso le quali gli insegnanti in collaborazione con i genitori hanno potuto sviluppare la capacità di progettazione e di scelta del futuro professionale negli alunni, partendo dai contenuti delle discipline, utilizzando la metodologia canadese dell’Activation du Développement Vocationnel et Personnel (Pelletier, Boujold & Noiseux, 1974), validata anche in Sicilia.
Cappuccio G, Pedone F (2018). Corresponsabilità educativa: famiglie e docenti per lo sviluppo della maturità professionale e personale degli adolescenti. PEDAGOGIA E VITA, 3.
Corresponsabilità educativa: famiglie e docenti per lo sviluppo della maturità professionale e personale degli adolescenti
Cappuccio G
;Pedone F
2018-01-01
Abstract
The present research is part of the varied landscape of studies and researches regarding the educational partnership between school and family to the personal and professional maturation process. The contribute shows the research path which involved 336 pupils, 30 parents and 31 teachers of 15 3st year classes of secondary schools I grade located in the province of Palermo, from September 2018 to march 2019. The project concerned the design, construction and testing of a series of activities through which teachers, in collaboration with parents, were able to help pupils develop the ability to design and chose their future career, moving from the disciplines contents and thanks to the Canadian methodology of Activation du Développement Vocationnel et Personnel (Pelletier, Boujold & Noiseux, 1974), validated in Sicily.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_pedagogia e vita.3 online.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Intero volume
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
3.91 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.91 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.