In the last decade the HCCI combustion has been widely studied for its good prerogative of low pollutant emissions and high efficiency. Its main drawback is represented by the running instability related to the engine load variation. The results exposed in this experimental study show how the use of natural gas-gasoline mixtures, whose auto-ignition characteristic may be easily varied by changing the proportion between the two fuels, allows to obtain stable HCCI combustions in a wide range of engine load.

Si presentano in questo articolo i risultati di una sperimentazione volta a valutare la possibilità di effettuare una combustione HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) stabile mediante l’impiego di miscele di gas naturale (GN) e benzina. La combustione HCCI ha ottime prerogative di basso impatto ambientale, ma la sua realizzazione pone qualche problema di stabilità al variare delle condizioni di carico richieste al motore: lo studio condotto mostra come l’impiego di miscele di GN e benzina, la cui composizione permette di variarne la resistenza all’autoaccensione, consente di ampliare il campo di funzionamento stabile della combustione HCCI.

pipitone emiliano, genchi giuseppe (2016). La combustione HCCI mediante miscele di gas naturale e benzina: una prima esperienza sperimentale. LA TERMOTECNICA, 3, 43-47.

La combustione HCCI mediante miscele di gas naturale e benzina: una prima esperienza sperimentale

pipitone emiliano
;
genchi giuseppe
2016-01-01

Abstract

In the last decade the HCCI combustion has been widely studied for its good prerogative of low pollutant emissions and high efficiency. Its main drawback is represented by the running instability related to the engine load variation. The results exposed in this experimental study show how the use of natural gas-gasoline mixtures, whose auto-ignition characteristic may be easily varied by changing the proportion between the two fuels, allows to obtain stable HCCI combustions in a wide range of engine load.
2016
pipitone emiliano, genchi giuseppe (2016). La combustione HCCI mediante miscele di gas naturale e benzina: una prima esperienza sperimentale. LA TERMOTECNICA, 3, 43-47.
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