In this paper, the theoretical framework, hypotheses, experimental design and phases of a research just begun in six high schools of Palermo are presented. This research is aimed at 1) reducing in the students the gap between the acquired knowledges at the end of high school courses and those required at the beginning of university courses, and 2) strengthing the ability to formulate their own professional life project. The joint action of three types of interventions will experiment: expressive writing to prefigure one’s own educational-professional future, the guidance interview to exercise one’s decision-making skill and the conduction of afternoon teaching workshops held by a university professor and a high school teacher from the same discipline. It intends to verify if the participation in this initiative facilitate, in high school students, the development of three transversal skills that significantly affect the process of maturation of the educational-professional choice: the adequate image of the current «oneself», the perceived self-efficacy and the decision-making skill.

In questo articolo, sono presentati il quadro teorico, le ipotesi, il disegno sperimentale e le fasi di una ricerca appena iniziata in sei scuole superiori di Palermo. Questa ricerca ha lo scopo di ridurre negli studenti il divario tra le conoscenze acquisite alla fine degli studi liceali e quelle richieste all'inizio dei corsi universitari e rafforzare la capacità di formulare il proprio progetto di vita professionale. Si sperimenterà l’azione congiunta di tre tipi di interventi: la scrittura espressiva per prefigurare il proprio futuro formativo-professionale, il colloquio di orientamento per esercitare la propria capacità decisionali e la conduzione di seminari pomeridiani tenuti da un professore universitario e da un insegnante di liceo che insegnano la stessa disciplina. Si intende verificare se la partecipazione a questa iniziativa facilita, negli studenti del liceo, lo sviluppo di tre competenze trasversali che incidono significativamente sul processo di maturazione della scelta formativo-professionale: l'immagine adeguata del «sé» attuale, l’autoefficacia percepita e la e capacità decisionale.

Alessandro Di Vita (2019). Dal liceo all’università: un modello sperimentale di orientamento. In G. Elia, S. Polenghi, V. Rossini (a cura di), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative (pp. 805-815). Lecce-Rovato (BS) : Pensa MultiMedia.

Dal liceo all’università: un modello sperimentale di orientamento

Alessandro Di Vita
Investigation
2019-01-01

Abstract

In this paper, the theoretical framework, hypotheses, experimental design and phases of a research just begun in six high schools of Palermo are presented. This research is aimed at 1) reducing in the students the gap between the acquired knowledges at the end of high school courses and those required at the beginning of university courses, and 2) strengthing the ability to formulate their own professional life project. The joint action of three types of interventions will experiment: expressive writing to prefigure one’s own educational-professional future, the guidance interview to exercise one’s decision-making skill and the conduction of afternoon teaching workshops held by a university professor and a high school teacher from the same discipline. It intends to verify if the participation in this initiative facilitate, in high school students, the development of three transversal skills that significantly affect the process of maturation of the educational-professional choice: the adequate image of the current «oneself», the perceived self-efficacy and the decision-making skill.
2019
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
978-88-6760-651-1
Alessandro Di Vita (2019). Dal liceo all’università: un modello sperimentale di orientamento. In G. Elia, S. Polenghi, V. Rossini (a cura di), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative (pp. 805-815). Lecce-Rovato (BS) : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dal liceo all’università_un modello sperimentale di orientamento_2019_Per IRIS.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: pdf
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 821.38 kB
Formato Adobe PDF
821.38 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/378702
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact