Summarizing is one of the main processes for reading comprehension. However, in the Italian scientific literature, tools are not widespread to measure the practice of this competence, nor to support its development and improvement in university students. In order to hypothesize a didactic model to help university students monitor their own cognitive activities and their intellectual strengths for creativity - differently from how they normally use them - it is necessary to use initial self-evaluation tools that allow the early identification and understanding of the reasons for academic failure. This means that systematic and periodic plans must be set to identify the most diverse talent types. This paper analyses the results of a preliminary study to construct a tool for measuring university students’ summarizing ability. The data analysis of the pilot experimentation of the Summarizing Test U reveals that it is a potentially promising tool, which can support other existing tools for reading comprehension. This exploratory study aims to provide possible indications both for a following redefinition of the items and for the development of a questionnaire to observe the summarizing ability in the same academic contexts.
La rielaborazione sintetica dei testi è riconosciuta come uno dei processi principali ai fini della comprensione della lettura, tuttavia nella letteratura scientifica italiana non sono diffusi strumenti atti a valutare l’esercizio di questa competenza, né a supportare il suo sviluppo e il suo miglioramento negli studenti universitari. Per poter ipotizzare un modello didattico in cui sia possibile, per ogni studente universitario, controllare la propria attività cognitiva, ovvero il proprio potenziale intellettivo in sviluppo e in espansione creativa, in un modo diverso da come lo usa, è necessario utilizzare strumenti di autovalutazione iniziale che permettano l’individuazione precoce e la comprensione delle ragioni dell’insuccesso accademico. Ciò significa che devono essere stabiliti piani sistematici e periodici di identificazione dei più diversi tipi di talento. L’articolo riporta i risultati dello studio preliminare per la costruzione di uno strumento per la rilevazione della capacità di riassumere degli studenti universitari. L’analisi dei dati della sperimentazione pilota del Summarizing Test U lascia intravedere le potenzialità di uno strumento promettente, da affiancare ad altri strumenti già diffusi sulla comprensione della lettura. Lo studio che presentiamo è esplorativo ed ha lo scopo di fornire eventuali indicazioni operative per una successiva ridefinizione degli item e della messa a punto di un questionario da utilizzare per la rilevazione dell’abilità di riassumere negli stessi contesti accademici.
La Marca Alessandra, Di Martino Valeria (2019). Il Summarizing Test U: uno strumento per lo sviluppo dei talenti all’Università. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, Anno XVII(1), 291-307.
Il Summarizing Test U: uno strumento per lo sviluppo dei talenti all’Università
La Marca Alessandra
;Di Martino Valeria
2019-01-01
Abstract
Summarizing is one of the main processes for reading comprehension. However, in the Italian scientific literature, tools are not widespread to measure the practice of this competence, nor to support its development and improvement in university students. In order to hypothesize a didactic model to help university students monitor their own cognitive activities and their intellectual strengths for creativity - differently from how they normally use them - it is necessary to use initial self-evaluation tools that allow the early identification and understanding of the reasons for academic failure. This means that systematic and periodic plans must be set to identify the most diverse talent types. This paper analyses the results of a preliminary study to construct a tool for measuring university students’ summarizing ability. The data analysis of the pilot experimentation of the Summarizing Test U reveals that it is a potentially promising tool, which can support other existing tools for reading comprehension. This exploratory study aims to provide possible indications both for a following redefinition of the items and for the development of a questionnaire to observe the summarizing ability in the same academic contexts.File | Dimensione | Formato | |
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