In the Flipped classroom approach, students often have to study some topics and prepare presentations and reports to take to the classroom. Peer assessment in this scenario can play an important role and improve the overall effectiveness of learning. A very useful tool for this type of activity is Peergrade, a platform that integrates various tools: implementation and sharing of evaluation rubrics; peer communication system; task assignment and delivery tool; formative and summative assessment tools. In two courses of the second year of Teacher Training, in two different universities, we tested the use of this platform. The teachers have created evaluation columns, which have been prepared with the collaboration of the class. The sections were shared on Peergrade and provided students with the terms and criteria of the evaluation debate. After their works were delivered, Peergrade randomly distributed them to the students so that they could evaluate the work of the classmates anonymously, providing advice, comments, judgments, criticisms, etc. This debate and the statistical data (learning analytics) provided by Peergrade not only facilitate, but make the teacher's assessment more effective, providing data and information that would otherwise be difficult to explain and allowing them to verify the reliability and validity of the evaluation criteria on which it is built the address book.

Nella “flipped classroom” gli studenti devono spesso studiare determinati argomenti e a redigere presentazioni e relazioni da portare in classe. La valutazione tra pari in tale scenario può svolgere un ruolo importante e migliorare l'efficacia generale dell'apprendimento. Uno strumento molto utile per questo tipo di attività è Peergrade, una piattaforma che integra vari strumenti: realizzazione e condivisione di rubriche di valutazione; sistema di comunicazione tra pari; strumento di assegnazione e consegna di compiti; sistema di valutazione formativa e sommativa. In tre corsi del secondo anno e terzo di Formazione Primaria, in tre diversi atenei (Palermo, Catania, Lumsa), è stato sperimentato l’uso di questo tipo di piattaforma con circa 300 studenti. I docenti hanno creato rubriche di valutazione, che sono state predisposte con la collaborazione della classe. Le rubriche sono stata condivise su Peergrade e hanno fornito agli studenti i termini e criteri del dibattito valutativo. Dopo l'avvenuta consegna dei loro lavori, Peergrade li ha distribuiti in modo casuale agli studenti in modo che questi potessero valutare i lavori dei compagni in maniera anonima, fornendo consigli, commenti, giudizi, critiche, ecc. Tale dibattito e i dati statistici (Learning analytics) forniti da Peergrade, non solo facilitano, ma rendono più efficace la valutazione del docente, fornendogli dati e informazioni che altrimenti sarebbero difficilmente esplicitabili e consentendogli di verificare attendibilità e validità dei criteri di valutazione su cui è costruita la rubrica.

Alessandra La Marca, M.C. (2019). Peergrade nella classe capovolta: una piattaforma per favorire il dibattito valutativo e la raccolta di dati statistici sulla valutazione tra pari. In Ebook integrale degli interventi - Società Italiana di Ricerca Didattica (pp.48-49).

Peergrade nella classe capovolta: una piattaforma per favorire il dibattito valutativo e la raccolta di dati statistici sulla valutazione tra pari

Alessandra La Marca
;
Maria Cinque
;
Elif Gulbay
;
Valeria Di Martino
2019-01-01

Abstract

In the Flipped classroom approach, students often have to study some topics and prepare presentations and reports to take to the classroom. Peer assessment in this scenario can play an important role and improve the overall effectiveness of learning. A very useful tool for this type of activity is Peergrade, a platform that integrates various tools: implementation and sharing of evaluation rubrics; peer communication system; task assignment and delivery tool; formative and summative assessment tools. In two courses of the second year of Teacher Training, in two different universities, we tested the use of this platform. The teachers have created evaluation columns, which have been prepared with the collaboration of the class. The sections were shared on Peergrade and provided students with the terms and criteria of the evaluation debate. After their works were delivered, Peergrade randomly distributed them to the students so that they could evaluate the work of the classmates anonymously, providing advice, comments, judgments, criticisms, etc. This debate and the statistical data (learning analytics) provided by Peergrade not only facilitate, but make the teacher's assessment more effective, providing data and information that would otherwise be difficult to explain and allowing them to verify the reliability and validity of the evaluation criteria on which it is built the address book.
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
10-mag-2019
Convegno internazionale SIRD-Sie-L Learning Analytics. Per un dialogo tra pratiche didattiche e ricerca educativa
Roma
10-11 maggio 2019
mag-2019
2019
2
Online
https://www.sird.it/wp-content/uploads/2019/04/Book_integrale_SIRD2019.pdf
Alessandra La Marca, M.C. (2019). Peergrade nella classe capovolta: una piattaforma per favorire il dibattito valutativo e la raccolta di dati statistici sulla valutazione tra pari. In Ebook integrale degli interventi - Società Italiana di Ricerca Didattica (pp.48-49).
Proceedings (atti dei congressi)
Alessandra La Marca, Maria Cinque, Elif Gulbay, Valeria Di Martino
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Abstract_SIRD2019_LaMarca_DiMartino_Gulbay_Cinque.pdf

accesso aperto

Descrizione: pdf
Dimensione 1.49 MB
Formato Adobe PDF
1.49 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/357402
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact