For Unaccompanied Foreign Minors (henceforth UAM), learning of the Italian language becomes the junction through which have access to protection, rights, participation. The training needs of UAMs have been the subject of a research that aims to define their socio-linguistic profiles, through a survey about linguistic competences, family and social conditions and reception conditions in Italy, starting from which to trace possible paths to maximize the training offered to them. Particular attention was given to LESLLA (Low Educated Second Language and Literacy Acquisition), individuals with low or very low schooling, a profile present among this type of minor.

Per i Minori Stranieri Non Accompagnati (d'ora in avanti MSNA), l’apprendimento della lingua italiana diventa lo snodo attraverso cui accedere a tutela, diritti, partecipazione. I bisogni formativi dei MSNA sono stati oggetto di una ricerca che si è proposta di definirne i profili socio-linguistici, attraverso una ricognizione delle competenze linguistiche, delle condizioni familiari e sociali di partenza e delle condizioni di accoglienza in Italia, a partire dai quali tracciare percorsi possibili per massimizzare l’offerta formativa ad essi rivolta. Una particolare attenzione è stata data ai LESLLA (Low Educated Second Language and Literacy Acquisition), individui a bassa o bassissima scolarizzazione, profilo presente fra questa tipologia di minori.

Roberta Teresa Di Rosa, G.G. (2018). I minori stranieri non accompagnati nei Centri di Istruzione per gli Adulti in Sicilia. In S. Greco, Tumminelli G. (a cura di), Migrazioni in Sicilia 2017 (pp. 131-138). Sesto San Giovanni (MI) : MIM Edizioni srl.

I minori stranieri non accompagnati nei Centri di Istruzione per gli Adulti in Sicilia

Roberta Teresa Di Rosa
Conceptualization
;
Gaetano Gucciardo
Methodology
;
Gabriella Argento
Membro del Collaboration Group
;
Silvana Leonforte
Membro del Collaboration Group
2018-01-01

Abstract

For Unaccompanied Foreign Minors (henceforth UAM), learning of the Italian language becomes the junction through which have access to protection, rights, participation. The training needs of UAMs have been the subject of a research that aims to define their socio-linguistic profiles, through a survey about linguistic competences, family and social conditions and reception conditions in Italy, starting from which to trace possible paths to maximize the training offered to them. Particular attention was given to LESLLA (Low Educated Second Language and Literacy Acquisition), individuals with low or very low schooling, a profile present among this type of minor.
2018
Roberta Teresa Di Rosa, G.G. (2018). I minori stranieri non accompagnati nei Centri di Istruzione per gli Adulti in Sicilia. In S. Greco, Tumminelli G. (a cura di), Migrazioni in Sicilia 2017 (pp. 131-138). Sesto San Giovanni (MI) : MIM Edizioni srl.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Report_Arrupe_2018.pdf

accesso aperto

Descrizione: articolo e indice
Tipologia: Post-print
Dimensione 491.17 kB
Formato Adobe PDF
491.17 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
MigrazioniinSicilia2017.pdf

accesso aperto

Descrizione: volume intero
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 4.35 MB
Formato Adobe PDF
4.35 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/348483
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact