This paper presents a research that investigates and evaluates a training program to future teachers of primary and children’s school, for developing critical thinking skills during the third year of university internships. The aim of this work is to probe the outcomes achieved by 200 subjects, who are going to teach in school, when they plan and execute educational actions in the classroom, and what possible difficulties they encountered during the development of the planned teaching action. Teaching planning was used by students both as a structure and as a guide for the action; the design prepared the sequence of education activities, anticipated the organization and as well as the carrying out of events and experiences, stimulated the evaluation of the results learning and process. The training course, lasting nine months, and tools created ad hoc resulted to be effective for increasing the performance of the sample group, consisting of undergraduate students attending the degree course in Primary Education Sciences of the University of Palermo. Although the findings concern only experimental situations that cannot be generalized, the interventions taken confirmed the efficacy of the procedures used. The results showed an appreciable increase of critical skills in the group of trainee teachers by use of educational planning strategies. It was found that teachers enhanced reflective practice and communicative interaction, through well-designed teaching activities.

L'articolo presenta una ricerca che analizza e valuta un percorso di formazione dei futuri insegnanti di scuola primaria e dell’infanzia, per lo sviluppo delle abilità costitutive del pensiero critico durante il terzo anno del tirocinio universitario. Si è inteso conoscere gli esiti conseguiti da 200 soggetti, prossimi all’insegnamento nella scuola, quando pianificano e realizzano un intervento in classe, e quali possibili difficoltà incontrano nelle fasi di sviluppo dell’azione didattica programmata. La progettazione didattica è stata utilizzata dagli studenti sia come struttura sia come guida dell’azione, perché ha preparato la sequenza delle attività di insegnamento, ha anticipato l’organizzazione e lo svolgimento degli eventi e delle esperienze, ha stimolato la valutazione degli apprendimenti e dei processi. Il percorso formativo, della durata di nove mesi, e gli strumenti appositamente costruiti per la sua attuazione si sono dimostrati efficaci per aumentare le prestazioni del gruppo campione, costituito da studenti universitari del corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Palermo. Pur rimanendo su un piano esperienziale, e quindi con risultati non generalizzabili, l’attuazione degli interventi ha consentito di precisare l’adeguatezza delle procedure utilizzate. I risultati mostrano un’interessante crescita della capacità critica negli insegnanti in formazione che hanno imparato a utilizzare strategie di pianificazione didattica. Attraverso lo svolgimento di attività didattiche ben progettate i futuri insegnanti hanno migliorato anche nella riflessività sul proprio operato e nell’interazione comunicativa.

Anello, F. (2018). Promuovere e valutare le abilità di pensiero critico nella formazione iniziale degli insegnanti. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES(2), 35-51 [10.3280/ERP2018-002003].

Promuovere e valutare le abilità di pensiero critico nella formazione iniziale degli insegnanti

Anello, Francesca
Conceptualization
2018-01-01

Abstract

This paper presents a research that investigates and evaluates a training program to future teachers of primary and children’s school, for developing critical thinking skills during the third year of university internships. The aim of this work is to probe the outcomes achieved by 200 subjects, who are going to teach in school, when they plan and execute educational actions in the classroom, and what possible difficulties they encountered during the development of the planned teaching action. Teaching planning was used by students both as a structure and as a guide for the action; the design prepared the sequence of education activities, anticipated the organization and as well as the carrying out of events and experiences, stimulated the evaluation of the results learning and process. The training course, lasting nine months, and tools created ad hoc resulted to be effective for increasing the performance of the sample group, consisting of undergraduate students attending the degree course in Primary Education Sciences of the University of Palermo. Although the findings concern only experimental situations that cannot be generalized, the interventions taken confirmed the efficacy of the procedures used. The results showed an appreciable increase of critical skills in the group of trainee teachers by use of educational planning strategies. It was found that teachers enhanced reflective practice and communicative interaction, through well-designed teaching activities.
2018
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Anello, F. (2018). Promuovere e valutare le abilità di pensiero critico nella formazione iniziale degli insegnanti. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES(2), 35-51 [10.3280/ERP2018-002003].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ANELLO ERP 2018 getArticoloPDF.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale più tabelle dei dati sperimentali
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 181.47 kB
Formato Adobe PDF
181.47 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/340243
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact