In order to build an inclusive school the it is essential to take care of the collaboration with the families, the territory, the school and extra-school operators in a perspective of concrete and meaningful is essential. A positive relationship between family and school is considered a quality school indicator, because it significantly influences pupils’ learning and their well-being. Promoting the culture of participation and creating a school meant as a community becomes a priority goal so as to foster co-responsibility based on the reciprocity between family and school. The qualitative research, here presented, is based on the analysis of the interviews and the analysis of the RAV (internal evaluation school report) carried out in 48 Sicilian schools between January and May 2018. 48 school managers and 228 parents were interviewed in total; the recorded and transcribed interviews were analyzed using specific coding software. The analyzed data highlight the most relevant aspects related to the complicated school-family relationship explored in those schools where the research took place.

Per costruire una scuola inclusiva, è indispensabile curare la collaborazione con le famiglie, il territorio, gli operatori scolastici ed extrascolastici in un’ottica di costruzione di alleanze concrete e significative. Un positivo rapporto tra famiglia e scuola è considerato un indicatore di qualità della scuola stessa poiché influisce significativamente sull’apprendimento e sul benessere degli alunni. Promuovere la cultura della partecipazione e creare una scuola come comunità, diventa un obiettivo prioritario per alimentare una corresponsabilità fondata sulla reciprocità tra famiglia e scuola. La ricerca, di tipo qualitativo, si è basata sull’analisi delle interviste e sull’analisi dei RAV, effettuata presso 48 scuole siciliane nel periodo compreso tra gennaio e maggio 2018. In totale sono stati intervistati 48 dirigenti scolatici e 228 genitori; le interviste registrate e trascritte sono state analizzate attraverso specifici software di codifica. I dati analizzati mettono in evidenza gli aspetti più rilevanti per l’esplorazione del problema della relazione scuola- famiglia nelle scuole presso le quali si è svolta la ricerca.

Cappuccio Giuseppa, Pedone Francesca (2018). Promuovere la relazione scuola-famiglia. Il punto di vista dei dirigenti e dei genitori. PEDAGOGIA OGGI, 16(2), 317-340 [10.7346/PO-022018-20].

Promuovere la relazione scuola-famiglia. Il punto di vista dei dirigenti e dei genitori

Cappuccio Giuseppa
;
Pedone Francesca
2018-01-01

Abstract

In order to build an inclusive school the it is essential to take care of the collaboration with the families, the territory, the school and extra-school operators in a perspective of concrete and meaningful is essential. A positive relationship between family and school is considered a quality school indicator, because it significantly influences pupils’ learning and their well-being. Promoting the culture of participation and creating a school meant as a community becomes a priority goal so as to foster co-responsibility based on the reciprocity between family and school. The qualitative research, here presented, is based on the analysis of the interviews and the analysis of the RAV (internal evaluation school report) carried out in 48 Sicilian schools between January and May 2018. 48 school managers and 228 parents were interviewed in total; the recorded and transcribed interviews were analyzed using specific coding software. The analyzed data highlight the most relevant aspects related to the complicated school-family relationship explored in those schools where the research took place.
2018
Cappuccio Giuseppa, Pedone Francesca (2018). Promuovere la relazione scuola-famiglia. Il punto di vista dei dirigenti e dei genitori. PEDAGOGIA OGGI, 16(2), 317-340 [10.7346/PO-022018-20].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2018_pedagogiaoggi_cappuccio-pedone.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Dimensione 4.56 MB
Formato Adobe PDF
4.56 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/338595
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact