Teaching design is used by teachers both as a structure and as a guide to action; the design prepares the sequence of education activities, anticipates the organization and as well as the carrying out of events and experiences. The research investigates a teacher training program for developing design and evaluation skills exercised during apprenticeship experience. Specifically, this case study research explores a model for structuring and implementing teaching action, incorporating tutor mediation, researcher reflection and multiple-tools use. Training activities and tools created ad hoc resulted to be effective for increasing the performance of 200 undergraduate students attending the degree course in Primary Education Sciences of Palermo. The results showed an appreciable increase of the designing and evaluating skills in the group of trainee teachers in formation who participated in the internship by use of teaching planning strategies; it was found that communicative interaction and reflective practice were enhanced. As a starting point for understanding teaching practice, the model actually showed complex interaction with theory. Although the findings concern only experimental situations that cannot be generalized, the interventions taken confirmed the efficacy of the procedures used.
La progettazione didattica è utilizzata dal docente sia come struttura sia come guida dell’azione, perché prepara la sequenza delle attività di insegnamento, anticipa l’organizzazione e pre-vede lo svolgimento degli eventi e delle esperienze. La ricerca analizza un percorso di formazione degli insegnanti per lo sviluppo di abilità di progettazione e di valutazione esercitate durante l’esperienza di tirocinio. Nello specifico il presente studio di caso esplora un modello per la strutturazione e realizzazione di un intervento didattico, che include la mediazione del tutor, la riflessione del ricercatore e l’uso di più strumenti. Le attività formative e gli strumenti appositamente costruiti hanno dimostrato di essere efficaci per aumentare le prestazioni di 200 studenti universitari del corso in Scienze della Formazione Primaria di Palermo. I risultati mostrano un’interessante crescita di capacità progettuali e valutative negli insegnanti in formazione che hanno partecipato al tirocinio utilizzando strategie di pianificazione didattica; è emerso che sono migliorate l’interazione comunicativa e la pratica riflessiva. Il modello, come punto di partenza per la comprensione della pratica didattica, ha mostrato un'interazione complessa con la teoria. Pur rimanendo su un piano esperienziale, che fornisce dati non generalizzabili, l’attuazione degli interventi ha consentito di precisare l’adeguatezza delle procedure utilizzate.
ANELLO, F. (2018). Un programma per lo sviluppo di capacità di progettazione e di valutazione in insegnanti in formazione per la scuola primaria e dell'infanzia. In S. Ulivieri (a cura di), Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento (pp. 915-922). Lecce : Pensa Multimedia.
Un programma per lo sviluppo di capacità di progettazione e di valutazione in insegnanti in formazione per la scuola primaria e dell'infanzia
ANELLO, Francesca
Conceptualization
2018-01-01
Abstract
Teaching design is used by teachers both as a structure and as a guide to action; the design prepares the sequence of education activities, anticipates the organization and as well as the carrying out of events and experiences. The research investigates a teacher training program for developing design and evaluation skills exercised during apprenticeship experience. Specifically, this case study research explores a model for structuring and implementing teaching action, incorporating tutor mediation, researcher reflection and multiple-tools use. Training activities and tools created ad hoc resulted to be effective for increasing the performance of 200 undergraduate students attending the degree course in Primary Education Sciences of Palermo. The results showed an appreciable increase of the designing and evaluating skills in the group of trainee teachers in formation who participated in the internship by use of teaching planning strategies; it was found that communicative interaction and reflective practice were enhanced. As a starting point for understanding teaching practice, the model actually showed complex interaction with theory. Although the findings concern only experimental situations that cannot be generalized, the interventions taken confirmed the efficacy of the procedures used.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Anello_Un programma per lo sviluppo di capacità di progettazione e valutazione in insegnanti in formazione per la scuola primaria e dell'infanzia.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo principale e frontespizio volume
Dimensione
4.89 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.89 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.