The attempts to coherently link the lived learning experiences, the possessed skills in the present, and the vocational training expectations attest to the presence of a fundamental need of guidance in 17-18 years old high school students. They can’t reclaim the unitary sense of their professional training path if they don’t decide freely to design it. The project of professional life gives young people the perspective meaning in which to become aware protagonist of its own choices. The «expressive writing» proposed in a forward-looking sense, describing certain aspects of one’s own personality and the professional expectations concerning possible study-work paths to be undertaken, and the «non-directive guidance interview» are the two intervention techniques employed by the «SeCo» methodology, wherewith 11 teachers of a high school of Enna, participating in a pilot research in the 2015-2016 school year, have already helped 88 pupils to design their perspective meaning. After exposing the theoretical framework and the results of the pilot research, we will present the hypotheses and the design of the experiment in which the already validated tools and techniques will be used with a large sample of teachers and last year’s high school students living in Palermo. The purpose of the experiment just started is to increase self-esteem, self-efficacy, and decision-making skills in 17-18 years old students through monthly expressive writing activities and guidance interviews, with which they should be helped to formulate their own professional life project.

I tentativi di collegare coerentemente le esperienze formative vissute, le competenze possedute nel presente e le aspettative formativo-professionali attestano negli studenti liceali di 17-18 anni la presenza di un bisogno fondamentale di orientamento. Essi non possono recuperare il senso unitario del loro itinerario formativo-professionale se non decidono liberamente di progettarlo. Il progetto di vita professionale dà ai giovani la direzione di senso in cui rendersi protagonisti consapevoli delle loro scelte. La «scrittura espressiva» proposta in senso prospettico, ovvero volta alla descrizione di alcuni aspetti della propria personalità e delle aspettative professionali riguardanti possibili percorsi di studio-lavoro da intraprendere, e il «colloquio di orientamento non direttivo» sono le due tecniche di intervento impiegate dalla metodologia «SeCo», con cui 11 insegnanti di un liceo ennese, partecipando a una ricerca pilota nell’anno scolastico 2015-2016, hanno già aiutato 88 dei loro alunni-maturandi a disegnare questa direzione di senso. Dopo aver esposto il quadro teorico e gli esiti dell’indagine pilota, si presenteranno le ipotesi e il disegno della sperimentazione in cui si useranno gli strumenti e le tecniche già validate con un vasto campione di insegnanti e alunni delle quinte classe dei licei palermitani. La finalità della sperimentazione appena avviata è promuovere l’autostima, l’autoefficacia e la capacità decisionale negli studenti di circa 18 anni di età attraverso lo svolgimento mensile (da novembre 2017 a maggio 2018) dell’attività di scrittura espressiva e del colloquio di orientamento con cui essi dovrebbero essere aiutati a formulare un proprio progetto di vita professionale.

Di Vita Alessandro (2018). Orientare alla scelta post-diploma con la metodologia “SeCo”. In Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento (pp.467-471). Lecce : Pensa MultiMedia.

Orientare alla scelta post-diploma con la metodologia “SeCo”

Di Vita Alessandro
2018-01-01

Abstract

The attempts to coherently link the lived learning experiences, the possessed skills in the present, and the vocational training expectations attest to the presence of a fundamental need of guidance in 17-18 years old high school students. They can’t reclaim the unitary sense of their professional training path if they don’t decide freely to design it. The project of professional life gives young people the perspective meaning in which to become aware protagonist of its own choices. The «expressive writing» proposed in a forward-looking sense, describing certain aspects of one’s own personality and the professional expectations concerning possible study-work paths to be undertaken, and the «non-directive guidance interview» are the two intervention techniques employed by the «SeCo» methodology, wherewith 11 teachers of a high school of Enna, participating in a pilot research in the 2015-2016 school year, have already helped 88 pupils to design their perspective meaning. After exposing the theoretical framework and the results of the pilot research, we will present the hypotheses and the design of the experiment in which the already validated tools and techniques will be used with a large sample of teachers and last year’s high school students living in Palermo. The purpose of the experiment just started is to increase self-esteem, self-efficacy, and decision-making skills in 17-18 years old students through monthly expressive writing activities and guidance interviews, with which they should be helped to formulate their own professional life project.
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
27-ott-2017
Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento
Firenze
26-28 ottobre 2017
2018
5
Online
https://www.siped.it/firenze-2017-atti/
Di Vita Alessandro (2018). Orientare alla scelta post-diploma con la metodologia “SeCo”. In Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento (pp.467-471). Lecce : Pensa MultiMedia.
Proceedings (atti dei congressi)
Di Vita Alessandro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Di Vita_Orientare alla scelta post diploma con la metodologia SeCo.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: file pdf
Dimensione 854.7 kB
Formato Adobe PDF
854.7 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/299033
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact