The article aims to explore the influence of the Dictionnaire de l'Académie française on French-Italian bilingual lexicography in a chronological arc between 1694 and 1870. In particular, the prefaces of the main bilingual dictionaries published in the period considered, in order to assess whether the Dictionnaire de l'Académie is mentioned among the sources and what use the lexicographer intends to make of it.
L'articolo si propone di sondare l'influenza del Dictionnaire de l'Académie française sulla lessicografia bilingue franco-italiana in un arco cronologico compreso tra il 1694 e il 1870. In particolare, si passano in rassegna le prefazioni dei principali dizionari bilingui pubblicati nel periodo considerato, al fine di valutare se il Dictionnaire de l'Académie venga citato tra le fonti e qual uso il lessicografo intenda farne.
Francesco Paolo Madonia (2016). Le Dictionnaire de l’Académie française source des dictionnaires bilingues franco-italiens (1694-1870). In Le Dictionnaire de l’Académie française. Langue, Littérature, Société (pp. 163-177). Roma : Edizioni Universitarie Romane.
Le Dictionnaire de l’Académie française source des dictionnaires bilingues franco-italiens (1694-1870)
Francesco Paolo Madonia
2016-01-01
Abstract
The article aims to explore the influence of the Dictionnaire de l'Académie française on French-Italian bilingual lexicography in a chronological arc between 1694 and 1870. In particular, the prefaces of the main bilingual dictionaries published in the period considered, in order to assess whether the Dictionnaire de l'Académie is mentioned among the sources and what use the lexicographer intends to make of it.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Madonia_DAF_Cagliari.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo in Atti di convegno internazionale
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
803.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
803.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.