The personalization of learning and educational processes in general, places the human being at the centre with a vision of lifelong education that becomes not only the purpose of these processes, but also the perspective of each methodology. Personalized learning takes place when each of us becomes master of our own learning and to make this happen, teachers and students have to change their roles. Personalizing means getting every man to grow up according to what he is or what he has realized as a person and that he must be ennobled because he achieves the excellence that is his own. In order to be able to plan an educational action at the university that makes the realization of all personal potentials possible, one must therefore take into account as objectively as possible all the variables that can contribute to the empowerment of learning. The relationship between personalized learning and higher education and the one between personalization of learning and metacognition processes presume an adequate reflection on the importance of the centrality of the person and on the value of the fundamental characteristics of the concept of a person. From this, some guidelines derive to realize a personalized education that for instance integrates with the Universal Design for Learning (UDL) model.

La personalizzazione dei processi di apprendimento, e dei processi educativi in genere, colloca al centro la persona umana in una visione di formazione permanente che diventa non solamente il fine di tali processi, ma anche la prospettiva di ogni metodologia. L'apprendimento personalizzato avviene quando ognuno di noi diviene padrone del proprio apprendimento e perché questo possa verificarsi docenti e studenti devono cambiare il proprio ruolo. Personalizzare vuol dire ottenere che ogni uomo cresca in accordo con ciò che egli è ovvero che si realizzi come persona, che va nobilitata perché raggiunga l'eccellenza che gli è propria. Per poter programmare un'azione didattica in Università, che renda possibile la realizzazione di tutte le potenzialità personali si deve pertanto tener conto, il più oggettivamente possibile, di tutte le variabili che possono contribuire alla responsabilizzazione dell'apprendimento. La relazione tra personalizzazione educativa e formazione universitaria e tra personalizzazione dei processi di apprendimento e metacognizione presuppone una riflessione adeguata sull'importanza della centralità della persona e sul valore delle connotazioni fondamentali del concetto di persona dalle quali derivano alcuni orientamenti per realizzare una didattica personalizzata che si integri ad esempio con il modello dell'Universal Design for Learning (UDL).

La Marca A, Gulbay E (2017). La personalizzazione nella didattica universitaria. PEDAGOGIA E VITA, 3, 138-159.

La personalizzazione nella didattica universitaria

La Marca A
;
Gulbay E
2017-01-01

Abstract

The personalization of learning and educational processes in general, places the human being at the centre with a vision of lifelong education that becomes not only the purpose of these processes, but also the perspective of each methodology. Personalized learning takes place when each of us becomes master of our own learning and to make this happen, teachers and students have to change their roles. Personalizing means getting every man to grow up according to what he is or what he has realized as a person and that he must be ennobled because he achieves the excellence that is his own. In order to be able to plan an educational action at the university that makes the realization of all personal potentials possible, one must therefore take into account as objectively as possible all the variables that can contribute to the empowerment of learning. The relationship between personalized learning and higher education and the one between personalization of learning and metacognition processes presume an adequate reflection on the importance of the centrality of the person and on the value of the fundamental characteristics of the concept of a person. From this, some guidelines derive to realize a personalized education that for instance integrates with the Universal Design for Learning (UDL) model.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
La Marca A, Gulbay E (2017). La personalizzazione nella didattica universitaria. PEDAGOGIA E VITA, 3, 138-159.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
LA MARCA-GULBAY_Estratto_PeV 3.2017_Online.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: PDF
Dimensione 1.04 MB
Formato Adobe PDF
1.04 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/294948
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact