The essay tries to introduce an external view from the Lombard context, aimed at the understanding of that particular Italian question concerning the post-unitary definition of the architectural studies and the controversial relationship (still today undefined) between artistic and scientific "environment", between polytechnics, application schools and academies of BB. AA., underlining a condition in which Boito, as well as few other authoritative figures in the new national context, occupied teaching positions and academic governance in both educational institutions. We therefore point out the usefulness of an in-depth analysis of this debate, to verify and highlight the contribution of Camillo Boito in the broader national topic.
Il saggio prova a introdurre uno sguardo esterno al contesto lombardo, finalizzato alla comprensione di quella particolare vicenda italiana che riguarda la definizione post-unitaria degli studi di architettura e del controverso rapporto (ancora oggi non definito) tra "ambiente" artistico e scientifico, tra politecnici, scuole di applicazione e Accademie di BB. AA., sottolineando una condizione in cui Boito, come ben poche altre autorevoli figure nel nuovo contesto nazionale, occupò posizioni didattiche e di governo accademico in entrambe le istituzioni formative. Si segnala quindi l'utilità di un approfondimento su tale dibattito, per verificare e sottolineare il contributo di Camillo Boito nella più ampia vicenda nazionale.
Palazzotto, E. (2018). Camillo Boito e gli studi di Architettura in Italia. In S. Scarrocchia (a cura di), Camillo Boito Moderno (pp. 29-30). Milano : Mimesis.
Camillo Boito e gli studi di Architettura in Italia
Palazzotto, Emanuele
2018-01-01
Abstract
The essay tries to introduce an external view from the Lombard context, aimed at the understanding of that particular Italian question concerning the post-unitary definition of the architectural studies and the controversial relationship (still today undefined) between artistic and scientific "environment", between polytechnics, application schools and academies of BB. AA., underlining a condition in which Boito, as well as few other authoritative figures in the new national context, occupied teaching positions and academic governance in both educational institutions. We therefore point out the usefulness of an in-depth analysis of this debate, to verify and highlight the contribution of Camillo Boito in the broader national topic.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Palazzotto_Boito_ok.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo completo
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
136.84 kB
Formato
Adobe PDF
|
136.84 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.