The essay, through the analysis of unpublished archival sources, outlines the patronage of some members of the Ventimiglia family for Lascari and its parish church from the end of the 17th century to the first decades of the 19th century. The exponents of the noble lineage for the realization of these works, some of which are still preserved, mostly turned to artists from Palermo, including the skilled marmorario Domenico Magri.
Il saggio, attraverso l'analisi di inedite fonti archivistiche, delinea la committenza di alcuni membri della famiglia Ventimiglia per Lascari e la sua chiesa parrocchiale dalla fine del XVII secolo ai primi decenni del XIX. Gli esponenti della nobile stirpe per la realizzazione di tali opere, alcune delle quali ancora custodite, si rivolgevano perlopiù ad artisti palermitani, tra cui l'abile marmorario Domenico Magri.
Margiotta, R.F. (2016). I Ventimiglia e le arti decorative a Lascari. In G. Marino, R. Termotto (a cura di), Arte e storia delle Madonie. Studi per Nico Marino (pp. 289-306). Cefalù : Ass. Culturale "Nico Marino".
I Ventimiglia e le arti decorative a Lascari
Margiotta, Rosalia Francesca
2016-01-01
Abstract
The essay, through the analysis of unpublished archival sources, outlines the patronage of some members of the Ventimiglia family for Lascari and its parish church from the end of the 17th century to the first decades of the 19th century. The exponents of the noble lineage for the realization of these works, some of which are still preserved, mostly turned to artists from Palermo, including the skilled marmorario Domenico Magri.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Margiotta RF, I Ventimiglia e le arti decorative....pdf
accesso aperto
Dimensione
1.04 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.04 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.