The aim of the research is to find a model of acquisition of digital competence and of 4C (communication, collaboration, creativity and critical thinking) of the students of the Primary Education Degree Course in order to gain real professional development. It has been hypothesized that the use of the flipped classroom model in university teaching can also be a good proposition for future primary school teachers for the gradual acquisition of the 4C and that the eTwinning project in initial teacher education can provide valuable support for promoting such key competences. The valuation and choice of the multimedia products used was undoubtedly the most delicate and precious momentas it was necessary to carefully choose the material to be proposed for future teacher training. The results of the research have enabled us to understand evolutionary steps in the development of digital competence and to identify the devices that are most relevant to the design of an innovative university teaching model.

La ricerca si propone di individuare un modello di acquisizione della competenza digitale e delle 4C (communication, collaboration, creativity and critical thinking) degli studenti del Corso di Laurea di Scienze della Formazione Primaria in vista di un reale sviluppo professionale. Si è ipotizzato che l’utilizzo del modello flipped classroom anche nella didattica universitaria possa rappresentare una valida proposta nella formazione dei futuri docenti di scuola primaria per la progressiva acquisizione delle 4C e che il progetto eTwinning nella formazione iniziale degli insegnanti possa fornire un valido supporto per promuovere tali competenze chiave. La valutazione e la scelta dei prodotti multimediali utilizzati hanno rappresentato senz’altro il momento più delicato e prezioso in quanto è stato necessario scegliere accuratamente il materiale da proporre per la formazione dei futuri insegnanti. I risultati della ricerca hanno consentito di comprendere i passaggi evolutivi nello sviluppo della competenza digitale e di identificare i dispositivi che risultano maggiormente significativi per predisporre un modello di didattica universitaria innovativa.

Gulbay Elif (2018). Strategie innovative per la formazione dei futuri docenti. In G.M. Achille M. Notti (a cura di), Quaderni del Dottorato Sird "La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia" (pp. 127-144). Lecce : Pensa Multimedia.

Strategie innovative per la formazione dei futuri docenti

Gulbay Elif
2018-01-01

Abstract

The aim of the research is to find a model of acquisition of digital competence and of 4C (communication, collaboration, creativity and critical thinking) of the students of the Primary Education Degree Course in order to gain real professional development. It has been hypothesized that the use of the flipped classroom model in university teaching can also be a good proposition for future primary school teachers for the gradual acquisition of the 4C and that the eTwinning project in initial teacher education can provide valuable support for promoting such key competences. The valuation and choice of the multimedia products used was undoubtedly the most delicate and precious momentas it was necessary to carefully choose the material to be proposed for future teacher training. The results of the research have enabled us to understand evolutionary steps in the development of digital competence and to identify the devices that are most relevant to the design of an innovative university teaching model.
2018
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Gulbay Elif (2018). Strategie innovative per la formazione dei futuri docenti. In G.M. Achille M. Notti (a cura di), Quaderni del Dottorato Sird "La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia" (pp. 127-144). Lecce : Pensa Multimedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gulbay_2018_Quaderni del Dottorato SIRD.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: PDF
Dimensione 888.67 kB
Formato Adobe PDF
888.67 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/284779
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact