The discovery of writing has freed the thought from the context and has made it capable of interpreting the linguistic messages starting only from the word and their logical connections, more systematic categorizations and more precise codifications. Writing promotes the acquisition of cognitive schemes, promotes planning skills and the organization of one’s ideas and it improves formal expressive abilities. The essays were corrected using Calonghi and Boncori’s “Guide to Correction of Themes” (2006). The correction of the essays revealed the most frequent difficulties encountered by the Sicilian students involved in the research. Detailed data was collected on the cognitive processes to be activated and on the errors to avoid in order to define the path and the actions efficiently. The subsequent training program allowed the 236 students involved to enhance their writing skills, creativity and critical skills. The experiment was carried out with an almost experimental single-group plan, combining quantitative and qualitative methods. The didactic effectiveness of the experiment was measured through 17 criteria concerning the evaluation of written compositions. Data analysis reveals that after three months, there has been an overall improvement in the students which can also positively affect the training intervention.
La scoperta della scrittura ha svincolato il pensiero dal contesto e lo ha reso capace di interpretare i messaggi linguistici a partire solamente dalla parola e dalle loro connessioni logiche, ragionamento logico che permette argomentazioni più ampie, categorizzazioni più sistematiche, codificazioni sempre più precise. L’attività di scrittura favorisce l’acquisizione di schemi cognitivi utili alla strutturazione logica del pensiero, promuove abilità di pianificazione e di organizzazione delle proprie idee in modo rigoroso, contribuisce allo sviluppo di capacità espressive formali. I saggi sono stati corretti usando “la Guida per la correzione dei temi” di Calonghi e Boncori (2006). Dalla correzione dei temi sono emerse le difficoltà più frequenti che incontrano gli studenti del campione siciliano. È stato possibile raccogliere dati e informazioni più dettagliate sui processi cognitivi da attivare e sugli errori da evitare per poter definire in modo più analitico il percorso, le attività e le azioni di recupero da realizzate. Il successivo intervento formativo ha permesso ai 236 studenti coinvolti di potenziare la loro competenza di espressione scritta con particolare attenzione alla creatività e alla capacità critica. L’intervento sperimentale è stato realizzato con un piano quasi sperimentale a gruppo unico, accostando metodi quantitativi e qualitativi. L’efficacia formativa dell’azione sperimentale è stata misurata attraverso 17 criteri che riguardano la valutazione delle composizioni scritte. Dall’analisi dei dati raccolti emerge che, a distanza di tre mesi, c’è stato un miglioramento generale negli studenti, che ragionevolmente si può attribuire anche all’intervento formativo.
Gulbay E., L.M.A. (2018). Espressione scritta per lo sviluppo della creatività e della capacità critica in Università. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 18(1), 251-270 [10.7346/-fei-XVI-01-18_20].
Espressione scritta per lo sviluppo della creatività e della capacità critica in Università
Gulbay E.
;La Marca A.
;BONO, Caterina
2018-01-01
Abstract
The discovery of writing has freed the thought from the context and has made it capable of interpreting the linguistic messages starting only from the word and their logical connections, more systematic categorizations and more precise codifications. Writing promotes the acquisition of cognitive schemes, promotes planning skills and the organization of one’s ideas and it improves formal expressive abilities. The essays were corrected using Calonghi and Boncori’s “Guide to Correction of Themes” (2006). The correction of the essays revealed the most frequent difficulties encountered by the Sicilian students involved in the research. Detailed data was collected on the cognitive processes to be activated and on the errors to avoid in order to define the path and the actions efficiently. The subsequent training program allowed the 236 students involved to enhance their writing skills, creativity and critical skills. The experiment was carried out with an almost experimental single-group plan, combining quantitative and qualitative methods. The didactic effectiveness of the experiment was measured through 17 criteria concerning the evaluation of written compositions. Data analysis reveals that after three months, there has been an overall improvement in the students which can also positively affect the training intervention.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gulbay_LaMarca_Bono_2018_FORMAZIONE&INSEGNAMENTO-compressed.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: PDF
Dimensione
581.46 kB
Formato
Adobe PDF
|
581.46 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.