The purpose of this study is to determine students’ perception on the use of flipped classroom model in higher education. The study was carried out with 290 first-year students of the Degree Course in Primary Education, during the laboratory course of Educational Technologies for Primary and Pre-Primary Education. Through this study, it was aimed to observe the improvement of digital competence in future teachers while fostering the collaborative approach and the ability to stimulate their cognitive, emotional and creative assets. Before proceeding with the workshop activities, a training activity on flipped classroom model was launched. At the final phase of the study, a focus group session was set in order to verify the ability of collaboration between students through the provided instruments. During the focus group session, students were observed through an observation guide of social and work behavior.

L’approccio flipped può risultare una valida proposta didattica in quanto promuove le forme collaborative di apprendimento. L’apprendimento collaborativo, che trova le sue radici nella teoria socioculturale e nella teoria sociocognitiva, per decenni è stato un pilastro della formazione negli USA. Attraverso il lavoro di ricerca si è voluto descrivere lo sviluppo della competenza digitale nei futuri insegnanti, promuovendo al contempo lo spirito collaborativo e la capacità di mobilitazione delle proprie risorse cognitive, emotive e creative. Si è inteso altresì osservare e rilevare il grado di collaborazione, la capacità di richiedere aiuto, l’ impegno motivato e la costanza dei futuri insegnanti.

Elif Gulbay (2017). Web tools per promuovere l’apprendimento collaborativo nella formazione iniziale dei futuri insegnanti. In P. Magnoler, A. Notti, L. Perla (a cura di), La Professionalità degli Insegnanti. La ricerca e le pratiche. (pp. 317-324). Lecce : Pensa Multimedia.

Web tools per promuovere l’apprendimento collaborativo nella formazione iniziale dei futuri insegnanti

Elif Gulbay
2017-01-01

Abstract

The purpose of this study is to determine students’ perception on the use of flipped classroom model in higher education. The study was carried out with 290 first-year students of the Degree Course in Primary Education, during the laboratory course of Educational Technologies for Primary and Pre-Primary Education. Through this study, it was aimed to observe the improvement of digital competence in future teachers while fostering the collaborative approach and the ability to stimulate their cognitive, emotional and creative assets. Before proceeding with the workshop activities, a training activity on flipped classroom model was launched. At the final phase of the study, a focus group session was set in order to verify the ability of collaboration between students through the provided instruments. During the focus group session, students were observed through an observation guide of social and work behavior.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Elif Gulbay (2017). Web tools per promuovere l’apprendimento collaborativo nella formazione iniziale dei futuri insegnanti. In P. Magnoler, A. Notti, L. Perla (a cura di), La Professionalità degli Insegnanti. La ricerca e le pratiche. (pp. 317-324). Lecce : Pensa Multimedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SIRD_Gulbay_Napoli_2017.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: pdf
Dimensione 1.36 MB
Formato Adobe PDF
1.36 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/265423
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact