The paper, highlighting the didactical pro- blematic of multiculturalism in the national educational landscape, discusses some key aspects of Chinese culture. These should be useful to interpret the good algebraic skills highlighted by teachers in Confucian Area students of all school levels, consistent with the PISA and TIMSS feedback. With this purpose, the contribution specifi- cally proposes an epistemological treatise on the relationship between Chinese writ- ten language and the informal introduction to algebraic-relational thinking. It also di- scusses some experimental data (implicati- ve) of a research conducted in Primary School with a high incidence of Chinese stu- dents, with the use of the Theory of Didactic Situation of G. Brousseau, as framework.
Il contributo, evidenziando l’attuale proble- matica didattica relativa alla multiculturalità nel panorama scolastico nazionale, discute alcuni aspetti chiave della cultura cinese, uti- li ad interpretare il perché di particolari competenze algebriche, evidenziate negli allievi di area confuciana dagli insegnanti di tutti i gradi scolastici, coerenti con le valuta- zioni internazionali PISA e TIMMS. Con questo scopo, il lavoro propone nello specifico una riflessione epistemologica del rapporto tra lingua scritta cinese e avvia- mento informale al pensiero algebrico-rela- zionale e discute i dati sperimentali (di tipo implicativo) di una ricerca-azione condotta in classi di Scuola Primaria con un’alta inci- denza di studenti cinesi, in accordo con la Teoria delle Situazioni Didattiche di G. Brousseau.
Di Paola, B., Zanniello, G. (2017). Ricerca educativa in ambienti multiculturali con allievi cinesi: la lingua scritta come ponte per un avvio informale al pensiero algebrico-relazionale. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, Anno X(19), 121-138.
Ricerca educativa in ambienti multiculturali con allievi cinesi: la lingua scritta come ponte per un avvio informale al pensiero algebrico-relazionale
Di Paola B.
;Zanniello G.
2017-01-01
Abstract
The paper, highlighting the didactical pro- blematic of multiculturalism in the national educational landscape, discusses some key aspects of Chinese culture. These should be useful to interpret the good algebraic skills highlighted by teachers in Confucian Area students of all school levels, consistent with the PISA and TIMSS feedback. With this purpose, the contribution specifi- cally proposes an epistemological treatise on the relationship between Chinese writ- ten language and the informal introduction to algebraic-relational thinking. It also di- scusses some experimental data (implicati- ve) of a research conducted in Primary School with a high incidence of Chinese stu- dents, with the use of the Theory of Didactic Situation of G. Brousseau, as framework.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di Paola_Zanniello_2017.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
1.98 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.98 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.