This paper focuses on the assessment of disabled student's skills, referring to his personal and social development and to the achievement of those skills required in ordinary life contexts (Guidelines for the integration of students with disabilities, 2014), in order to really fit the project of life as an integral part of the Individualized Education Plan. The paper, containing the results of a specific education action structured according to the backward design model, describes a process aimed at assessing skills of disabled students, based on the skills certification of the first school cycle (C.M. 3 of 13 February 2015) and on the assessment of knowledge and skills (DPR 122/09). Planning the steps had a double impact on the teaching-learning process: on the one hand, an impact on teachers who plan systematically and highlight the process, as a key element of the inclusion concept, providing useful tools to optimize every student’s learning potential; on the other hand, an impact on learners who use their knowledge with a projection of usability in the social context, feeling competent in any significant achievement. All this process aims to put all disabled students, without exceptions, into the social dimension of citizenship's rights in order to make them feel part of a community where they truly have their own role and identity.

Il presente lavoro si focalizza sulla valutazione delle competenze dell’alunno con disabilità, con riferimento alla sua crescita personale e sociale e al conseguimento delle competenze necessarie a vivere in contesti di esperienza comuni (Linee Guida per l’integrazione degli alunni con disabilità, 2014), nell’ottica di far rientrare effettivamente il progetto di vita come parte integrante del Piano Educativo Individualizzato. Il contributo descrive gli esiti di uno specifico intervento educativo strutturato sulla base del modello della progettazione a ritroso. Il percorso finalizzato alla promozione delle competenze e alla valutazione delle stesse con gli alunni disabili, ha preso avvio sulla base della certificazione delle competenze nella scuola del primo ciclo (C.M. 3 del 13 febbraio 2015) e sulla valutazione delle conoscenze e delle abilità (DPR 122/09). La progettazione del percorso ha avuto una duplice ricaduta sul processo di insegnamento-apprendimento: da un lato sul docente che progetta in modo sistematico dando rilievo al processo, quale elemento fondamentale del concetto di inclusione, fornendo strumenti per ottimizzare il potenziale di apprendimento di ciascun alunno; dall’altro sul discente che utilizza le sue conoscenze con una proiezione di spendibilità nel sociale attraverso cui si possa sentire protagonista competente di una realizzazione. Tutto ciò al fine di porre ogni alunno, nessuno escluso, nella dimensione sociale del diritto di cittadinanza che gli consenta di sentirsi parte di una comunità in cui gli venga riconosciuto un ruolo e una propria identità.

Pedone, F., Domino, I. (2017). Promuovere le competenze dell’alunno con disabilità per un processo di inclusione scolastica e sociale. The enhancement of disabled student's skills for school and social inclusion. CQIA RIVISTA(20), 109-119.

Promuovere le competenze dell’alunno con disabilità per un processo di inclusione scolastica e sociale. The enhancement of disabled student's skills for school and social inclusion

PEDONE, Francesca;
2017-01-01

Abstract

This paper focuses on the assessment of disabled student's skills, referring to his personal and social development and to the achievement of those skills required in ordinary life contexts (Guidelines for the integration of students with disabilities, 2014), in order to really fit the project of life as an integral part of the Individualized Education Plan. The paper, containing the results of a specific education action structured according to the backward design model, describes a process aimed at assessing skills of disabled students, based on the skills certification of the first school cycle (C.M. 3 of 13 February 2015) and on the assessment of knowledge and skills (DPR 122/09). Planning the steps had a double impact on the teaching-learning process: on the one hand, an impact on teachers who plan systematically and highlight the process, as a key element of the inclusion concept, providing useful tools to optimize every student’s learning potential; on the other hand, an impact on learners who use their knowledge with a projection of usability in the social context, feeling competent in any significant achievement. All this process aims to put all disabled students, without exceptions, into the social dimension of citizenship's rights in order to make them feel part of a community where they truly have their own role and identity.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Pedone, F., Domino, I. (2017). Promuovere le competenze dell’alunno con disabilità per un processo di inclusione scolastica e sociale. The enhancement of disabled student's skills for school and social inclusion. CQIA RIVISTA(20), 109-119.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2017_forperlav.pdf

accesso aperto

Descrizione: F-Pedone_FORPERLAV_04-2017
Dimensione 131.81 kB
Formato Adobe PDF
131.81 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/226557
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact