The material that lies beneath the smooth shining surface of the stuccoes of the Serpotta family wo used to work in Sicily from 1670 to 1730, as been torougly studied in previous papers, disclosing the deep, albeit empirical, knowledge of materials science tat guided te artists in creating teir masterpieces. In this work, attention is focused on the solid perspective and on the scenographic sculpture by Giacomo Serpotta, wo is acknowledged as te leading exponent of te Scool. Te study deals with some particular works of the artist, the “small-scaled plastic theatres”, so-called “teatrini”, which he made for the San Lorenzo Oratory in Palermo. On te basis of archival documents and previous analogical photogrammetric plotting, integrated with digital solutions and computer-based technologies, the study investigates and interprets te geometricformal genesis of te examined works of art. Knowledge of te material composition of the stuccoes, along with the ability to accurately reproduce their shapes, give interesting possibilities to provide a complete reading of the works of art damaged by deterioration or teft.

La materia che si nasconde sotto le levigate e lucenti super ci degli stucchi della famiglia dei Serpotta, che operò in Sicilia tra il 1670 e il 1730, è stata ampiamente studiata in precedenti lavori, rivelando la profonda, se pur empirica, conoscenza della Scienza dei Materiali che guidava gli artisti nella realizzazione dei loro capolavori. In questo studio l’attenzione viene posta sulla prospettiva solida e sulla scultura scenogra ca dello scultore palermitano Giacomo Serpotta, riconosciuto come il principale esponente della Scuola. L’indagine si concentra su particolari opere dell’artista, i cosiddetti “teatrini plastici”, da lui eseguiti per l’Oratorio di San Lorenzo nel centro antico di Palermo. Sulla base di documenti di archivio e rilevamenti stereo fotogrammetrici analogici pregressi, integrati con tecniche di acquisizione dati di ultima generazione, lo studio presenta elaborazioni digitali che hanno permesso ricostruzioni virtuali a video di elementi scultorei non più esistenti. La conoscenza dei materiali che compongono le opere in stucco, insieme alla capacità di riprodurre con precisione le forme, offre interessanti possibilità di fornire una lettura completa delle opere d’arte danneggiate dal deterioramento o dal furto

Di Paola, F., Barba, S., Rizzo, G. (2015). THE SCENOGRAPHY OF SERPOTTA STUCCOES REVISITED - MATERIAL AND FORM. CONSERVATION SCIENCE IN CULTURAL HERITAGE, 281-313.

THE SCENOGRAPHY OF SERPOTTA STUCCOES REVISITED - MATERIAL AND FORM

DI PAOLA, Francesco;
2015-01-01

Abstract

The material that lies beneath the smooth shining surface of the stuccoes of the Serpotta family wo used to work in Sicily from 1670 to 1730, as been torougly studied in previous papers, disclosing the deep, albeit empirical, knowledge of materials science tat guided te artists in creating teir masterpieces. In this work, attention is focused on the solid perspective and on the scenographic sculpture by Giacomo Serpotta, wo is acknowledged as te leading exponent of te Scool. Te study deals with some particular works of the artist, the “small-scaled plastic theatres”, so-called “teatrini”, which he made for the San Lorenzo Oratory in Palermo. On te basis of archival documents and previous analogical photogrammetric plotting, integrated with digital solutions and computer-based technologies, the study investigates and interprets te geometricformal genesis of te examined works of art. Knowledge of te material composition of the stuccoes, along with the ability to accurately reproduce their shapes, give interesting possibilities to provide a complete reading of the works of art damaged by deterioration or teft.
2015
Settore ICAR/17 - Disegno
Di Paola, F., Barba, S., Rizzo, G. (2015). THE SCENOGRAPHY OF SERPOTTA STUCCOES REVISITED - MATERIAL AND FORM. CONSERVATION SCIENCE IN CULTURAL HERITAGE, 281-313.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Conservation Science in Cultural Heritage 15_ Estratto Di Paola.pdf

accesso aperto

Descrizione: Full paper pubblicato
Dimensione 4.6 MB
Formato Adobe PDF
4.6 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/217859
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact