The research aims to highlight some specific features of a teacher’s knowledge as a form of meta-competence both strategic and tactic, referable to knowing how to handle yourself in the context of training and self-training processes, associated with the development of new skills and/or further development of existing skills and their skilled ability to transfer to new contexts. The research is inserted within the PRIN project titled “Training Success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and valuation models” (National Scientific Coordinator of the Research Prof. Gaetano Domenici Program).Through our work we set out to analyze and measure the professional awareness of a group of 744 teachers working in Sicily (340 teachers in initial training and 404 in-service teachers) from the use of two meta cognitive self-assessment tools, the questionnaire (ALM Learning Metacognitive Awareness) (La Marca, 2014) and the MAI Questionnaire (Metacognitive Awareness Inventory) (Schraw & Dennison, 1994) and a self-assessment tool of resilience, the Questionnaire RPQ (resilience Process Questionnaire) validated in Italy by Laudadio et al. (2011). After a brief description of the results obtained in the steps that make up the three instruments, they will also examine the results of the 8 focus groups with 40 in-service teachers.

Il lavoro di ricerca intende evidenziare alcuni caratteri specifici della consapevolezza docente come forma di meta-competenza di natura sia strategica, sia tattica, riferibile al saper gestire se stessi nel contesto dei processi formativi e auto-formativi connessi con lo sviluppo di nuove competenze e/o lo sviluppo ulteriore di competenze già presenti e il loro trasferimento a nuovi contesti La ricerca è inserita nell’ambito del progetto PRIN dal titolo “Successo formativo, inclusione e coesione sociale: strategie innovative, ICT e modelli valutativi” (Coordinatore scientifico nazionale del Programma di Ricerca Prof. Gaetano Domenici). Attraverso il nostro lavoro ci siamo proposti di analizzare e misurare la consapevolezza professionale di un gruppo di 744 docenti siciliani (340 docenti in formazione iniziale e 404 docenti in servizio) a partire dall’utilizzo di due strumenti di autovalutazione meta cognitiva, il Questionario ALM (Awareness Learning Metacognitive) (La Marca, 2014) e il Questionario MAI (Metacognitive Awareness Inventory) (Schraw & Dennison, 1994) e uno strumento di autovalutazione della resilienza, il Questionario RPQ (Resilience Process Questionnaire) validato in Italia da Laudadio et al. (2011). Dopo una breve descrizione dei risultati, ottenuti nelle scale che compongono i tre strumenti, si esamineranno anche gli esiti degli 8 focus group realizzati con 40 docenti in servizio.

La Marca, A., Longo, L. (2016). La consapevolezza professionale del docente: resilienza ed autoregolazione. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XIV(3), 189-205.

La consapevolezza professionale del docente: resilienza ed autoregolazione.

LA MARCA, Alessandra;Longo, L.
2016-01-01

Abstract

The research aims to highlight some specific features of a teacher’s knowledge as a form of meta-competence both strategic and tactic, referable to knowing how to handle yourself in the context of training and self-training processes, associated with the development of new skills and/or further development of existing skills and their skilled ability to transfer to new contexts. The research is inserted within the PRIN project titled “Training Success, inclusion and social cohesion: innovative strategies, ICT and valuation models” (National Scientific Coordinator of the Research Prof. Gaetano Domenici Program).Through our work we set out to analyze and measure the professional awareness of a group of 744 teachers working in Sicily (340 teachers in initial training and 404 in-service teachers) from the use of two meta cognitive self-assessment tools, the questionnaire (ALM Learning Metacognitive Awareness) (La Marca, 2014) and the MAI Questionnaire (Metacognitive Awareness Inventory) (Schraw & Dennison, 1994) and a self-assessment tool of resilience, the Questionnaire RPQ (resilience Process Questionnaire) validated in Italy by Laudadio et al. (2011). After a brief description of the results obtained in the steps that make up the three instruments, they will also examine the results of the 8 focus groups with 40 in-service teachers.
2016
La Marca, A., Longo, L. (2016). La consapevolezza professionale del docente: resilienza ed autoregolazione. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XIV(3), 189-205.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FI 3-2016 LaMarca Longo-min.pdf

accesso aperto

Descrizione: File principale
Dimensione 635.89 kB
Formato Adobe PDF
635.89 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/216054
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact