Abstract Objectives. An introduction to the historical artifacts of the Roman district of Eur, made between the thirties and the late nineties, aimed at tracing a path, a cultural exhibition promoting the “open air” Museum in that neighborhood. Methodology. The historical and artistic methodology includes an analysis of the Open air Museum with relation to the context of space and time, the relationship with the customer, the study of biographical and artistic profile of the authors involved, the comparison with other disciplines. Findings. The article aims to translate the scientific contributions on the subject in an exhibition itinerary to enhance an area that is increasingly becoming a pole of attraction for the whole South-West side of the capital. Research limits. The project includes on with direct involvement of institutions such as the Municipality, the districts, the Mibac, and the work of a team with varied skills. Practical implications. Thanks to a practical not only theorical concept of art, I attempt to trace scientific projects and touristic routes linked to the Eur’s Museum. Eur district now increasingly subjected to degradation, althought it is full of resources not yet expressed. Eur district can became a laboratory for new ideas and projects on architecture, contemporary art and cinema. Originality of the study. The ability to combine the development of urban centres, protection of the environment, historical memory, urban renovation with the promotion of contemporary art, in order to promote the present cultural heritage by low cost projects.
Abstract Obiettivi. Attraverso una lettura storico-artistica di alcuni manufatti collocati nel quartiere romano dell’Eur realizzati tra gli anni trenta e la fine degli anni novanta del Novecento, si vuole tracciare un percorso didattico, culturale e turistico che valorizzi il museo diffuso presente nel quartiere. Metodologia. La metodologia storico-artistica adottata comprende l’analisi del possibile Museo Diffuso analizzato rispetto al contesto spazio-temporale di realizzazione, il rapporto con la committenza, lo studio del profilo biografico e artistico degli autori coinvolti, il confronto con altre aree disciplinari. Risultati. L’intervento mira a tradurre i contributi scientifici sull’argomento in un itinerario culturale e didattico che valorizzi non solo l’arte contemporanea ma riqualifichi un’area che sta diventando sempre più un polo di attrazione per tutto il versante sud-ovest della capitale. Limiti della ricerca. La proposta di tale progetto prevede il coinvolgimento diretto delle istituzioni quali il Comune, le circoscrizioni, il Mibac e il lavoro di un’ equipe con competenze diverse. Implicazioni pratiche. Partendo da una visione dell’arte e del territorio strettamente legata ad un’operatività concreta e non solo teorica, perché non tracciare progetti scientifici e percorsi di turismo culturale legati alle realtà museali dell’Eur, un quartiere sempre più sottoposto a degrado e invece ricco di potenzialità ancora non pienamente espresse? Un quartiere che può divenire un laboratorio di idee sull’architettura, sull’arte contemporanea e sul cinema. Originalità del lavoro. La capacità di coniugare la valorizzazione, la tutela, la memoria storica, la riqualificazione del territorio con la promozione ed il potenziamento della cultura contemporanea, partendo dall’esistente, con un contenimento dei costi rispetto ad altre iniziative effimere. Il Il volume raccoglie gli atti del Convegno annuale di Sinergie: "Heritage, Management e Impresa: quali sinergie?" (Università degli Studi del Molise, Termoli 9-10 luglio 2015). ISBN 97888907394-5-3. Visibile al link: http://www.sinergiejournal.it/pdf/convegno2015/rec2015.pdf
De Marco, G. (2015). Per un museo diffuso di arte contemporanea: il quartiere Eur a Roma. Frammenti di storia e paesaggio tra preesistenze archeologiche, architettura, arti figurative e cinema. SINERGIE, 975-988.
Per un museo diffuso di arte contemporanea: il quartiere Eur a Roma. Frammenti di storia e paesaggio tra preesistenze archeologiche, architettura, arti figurative e cinema
DE MARCO, Gabriella
2015-01-01
Abstract
Abstract Objectives. An introduction to the historical artifacts of the Roman district of Eur, made between the thirties and the late nineties, aimed at tracing a path, a cultural exhibition promoting the “open air” Museum in that neighborhood. Methodology. The historical and artistic methodology includes an analysis of the Open air Museum with relation to the context of space and time, the relationship with the customer, the study of biographical and artistic profile of the authors involved, the comparison with other disciplines. Findings. The article aims to translate the scientific contributions on the subject in an exhibition itinerary to enhance an area that is increasingly becoming a pole of attraction for the whole South-West side of the capital. Research limits. The project includes on with direct involvement of institutions such as the Municipality, the districts, the Mibac, and the work of a team with varied skills. Practical implications. Thanks to a practical not only theorical concept of art, I attempt to trace scientific projects and touristic routes linked to the Eur’s Museum. Eur district now increasingly subjected to degradation, althought it is full of resources not yet expressed. Eur district can became a laboratory for new ideas and projects on architecture, contemporary art and cinema. Originality of the study. The ability to combine the development of urban centres, protection of the environment, historical memory, urban renovation with the promotion of contemporary art, in order to promote the present cultural heritage by low cost projects.File | Dimensione | Formato | |
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