Media represents for the school an opportunity for change not only in terms of instruments to manage the teaching/learning process, but above all to reflect on these processes and innovate them in a conscious and critical manner. In pupils media can facilitate the acquisition of awareness of their own mental processes; and allow them to be able to their own learning process; if it well used media, at school, can make choices that are more visible, mental associations, the way to deal with the problematic situations and operating procedures that characterize the mental processes of each student. The most appropriate area to promote the self-regulation of learning in the students is media education, which involves and stimulates complex skills, working both on the development of the mind, emotions and relationships. Media education isn’t implemented in the teaching action of Italian school. However, the digital age and the arrival of new media are revolutionizing the entire communication system, redefining in depth both the tools and the modes of consumption.

L’introduzione dei media rappresenta per la scuola un’occasione di cambiamento non solo sul piano della strumentazione materiale, attraverso cui gestire i processi di insegnamento/apprendimento, ma soprattutto per riflettere su tali processi e innovarli in maniera consapevole e critica. I media possono facilitare negli alunni l’acquisizione della consapevolezza dei propri processi mentali e far acquisire una maggiore libertà di gestione del proprio processo di apprendimento; se ben utilizzati i media a scuola possono, rendere più visibili le scelte, le associazioni mentali, il modo di affrontare le situazioni problematiche e le procedure operative che caratterizzano i processi mentali di ogni alunno. L’ambito più adeguato per promuovere negli alunni l’autoregolazione del proprio apprendimento è la media education, che coinvolge e stimola abilità complesse, operando sia sullo sviluppo della mente sia su quello delle emozioni e delle relazioni. La media education, ad oggi, non è pienamente presente e realizzata nell’azione didattica della scuola italiana. Tuttavia, l’era digitale e l’arrivo dei new media stanno rivoluzionando l’intero sistema della comunicazione, ridefinendone in profondità sia gli strumenti sia le modalità di consumo

Cappuccio, G. (2015). Percorsi di Media Education. SCUOLA ITALIANA MODERNA, 122(10), 81-84.

Percorsi di Media Education

CAPPUCCIO, Giuseppa
2015-01-01

Abstract

Media represents for the school an opportunity for change not only in terms of instruments to manage the teaching/learning process, but above all to reflect on these processes and innovate them in a conscious and critical manner. In pupils media can facilitate the acquisition of awareness of their own mental processes; and allow them to be able to their own learning process; if it well used media, at school, can make choices that are more visible, mental associations, the way to deal with the problematic situations and operating procedures that characterize the mental processes of each student. The most appropriate area to promote the self-regulation of learning in the students is media education, which involves and stimulates complex skills, working both on the development of the mind, emotions and relationships. Media education isn’t implemented in the teaching action of Italian school. However, the digital age and the arrival of new media are revolutionizing the entire communication system, redefining in depth both the tools and the modes of consumption.
2015
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Cappuccio, G. (2015). Percorsi di Media Education. SCUOLA ITALIANA MODERNA, 122(10), 81-84.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Scuola italiana moderna 2015 pag. 81-84.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 690.04 kB
Formato Adobe PDF
690.04 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/169032
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact