In this paper we introduce the results of a research that involved 235 students of the Degree in Primary Education at the University of Palermo. The research was intended to identify the methodologies of support aimed at developing, from one side, the ability to identify and face properly problems in school situations, and, from the other one, the capacity to consider the metacognitive side of the troubleshooting process in future teachers. The research is an example of how to develop in future teachers a set of cognitive and metacognitive skills leading to ability on identifying and solving complex educational situations.
Si presentano i risultati di una ricerca che ha coinvolto in totale 235 studenti del corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Palermo. Con la ricerca si è inteso individuare le metodologie di sostegno atte a promuovere nei futuri maestri da una parte la capacità di identificare e affrontare situazioni scolastiche problematiche in modo adeguato; dall’altra la capacità di riflettere metacognitivamente sul processo di risoluzione del problema. La ricerca costituisce un esempio di come si possa sviluppare nei futuri insegnanti in formazione quell’insieme di abilità cognitive e metacognitive che confluiscono nella capacità di identificare e risolvere situazioni educative complesse.
Pedone, F. (2015). Problem solving e metacognizione. L’uso didattico del prompt per sviluppare strategie di problem solving nei futuri maestri. FORM@RE, 15(2), 152-166 [10.13128/formare-17068].
Problem solving e metacognizione. L’uso didattico del prompt per sviluppare strategie di problem solving nei futuri maestri
PEDONE, Francesca
2015-01-01
Abstract
In this paper we introduce the results of a research that involved 235 students of the Degree in Primary Education at the University of Palermo. The research was intended to identify the methodologies of support aimed at developing, from one side, the ability to identify and face properly problems in school situations, and, from the other one, the capacity to consider the metacognitive side of the troubleshooting process in future teachers. The research is an example of how to develop in future teachers a set of cognitive and metacognitive skills leading to ability on identifying and solving complex educational situations.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2015_form@re_17068-34635-3-PB.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
504.61 kB
Formato
Adobe PDF
|
504.61 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.