This paper that begins here is likely to be accidental and just ornamental in the architecture of a gesture that takes the urgency and depth from the memory, for a simple freedom of feeling and thinking. The subject of discussion is the relationship between contemporaneity and medievality. This speech accepts the necessity of assigning the mediation -between the two terms- to the aporia. Thus, the philosophy as a historically determined act of thinking is questioned peremptorily about its origin and its historical path, exposing itself as an act of initial oppositio. The author addresses all those who were and are for Nunzio Incardona "my pupils, hosàytos and not". Moreover, he entrusts to them in primis this gloss as an isagoge for any additional concomitant quaestio about the relationship between medievality and vicariousness of the philosophy with respect to itself. Indeed, "philosophy begins if it is, hosàytos, in the same way, controfilosofia, because it is against its act of letting generate itself in that way".

Questo discorso che qui ha inizio rischia di essere accidentale e appena ornamentale nell’architettura di un gesto che accetta l’urgenza e la profondità della memoria, per semplice libertà di sentire e pensare. Il tema del discorso è la relazione tra la contemporaneità e la medievalità. Il discorso raccoglie la necessità di attribuire la mediazione tra i due termini all’aporia e interroga in modo perentorio la filosofia quale atto storicamente determinato del pensare sulla sua origine e sul suo stesso percorso storico, esponendosi come atto di oppositio iniziale. L'autore si rivolge a tutti quelli che furono e sono per Nunzio Incardona “scolari miei, hosàytos e non” ed egli affida in primis ad essi questa glossa quale isagoge ad ulteriori concomitanti articolazioni della quaestio sul rapporto tra medievalità e vicarietà della filosofia rispetto a se stessa. Infatti, “filosofia comincia se è, hosàytos, allo stesso modo, controfilosofia, perché contro il suo lasciarsi generare in quel modo”.

Roccaro, G. (2014). Aporia della contemporaneità e medievalità. GIORNALE DI METAFISICA, 2-3/2013(2-3/2013), 545-562.

Aporia della contemporaneità e medievalità

ROCCARO, Giuseppe
2014-01-01

Abstract

This paper that begins here is likely to be accidental and just ornamental in the architecture of a gesture that takes the urgency and depth from the memory, for a simple freedom of feeling and thinking. The subject of discussion is the relationship between contemporaneity and medievality. This speech accepts the necessity of assigning the mediation -between the two terms- to the aporia. Thus, the philosophy as a historically determined act of thinking is questioned peremptorily about its origin and its historical path, exposing itself as an act of initial oppositio. The author addresses all those who were and are for Nunzio Incardona "my pupils, hosàytos and not". Moreover, he entrusts to them in primis this gloss as an isagoge for any additional concomitant quaestio about the relationship between medievality and vicariousness of the philosophy with respect to itself. Indeed, "philosophy begins if it is, hosàytos, in the same way, controfilosofia, because it is against its act of letting generate itself in that way".
2014
Roccaro, G. (2014). Aporia della contemporaneità e medievalità. GIORNALE DI METAFISICA, 2-3/2013(2-3/2013), 545-562.
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