The history of Palermo’s Punta Raisi Airport – that is called today “Falcone and Borsellino” in memory of the two judges killed by Cosa Nostra - started after World War II, coinciding with the increase of civilian air traffic in the skies of the Sicilian capital, third in Italy for its number of transits of passengers and freight, which became unsustainable figures for the military airport of Boccadifalco. Everything begins with the creation in 1953 of the Autonomous Consortium for the Airport of Palermo, with the aim to implement the project of a new infrastructure located a few steps away from the city center, ready to compete with the best airports in Italy, to increase the modernization of commerce and of the Sicilian society. The new airport, in fact, soon became able to affect the life of the people and the history of Palermo, changing the character and social structures of the towns and the villages neighboring the airport station, helping to ground specific interests of Cosa Nostra and becoming a crossroad of criminal trafficking and illegal speculations.

La storia dello scalo aeroportuale di Punta Raisi – oggi intitolato alla memoria di Giovanni Falcone e Paolo Borsellino – prende avvio nel secondo dopoguerra, in coincidenza con l’incremento del traffico aereo civile nei cieli del capoluogo siciliano, terzo in Italia per numero di transiti di passeggeri e merci, con cifre non più sostenibili dall’aeroporto militare di Boccadifalco. Tutto inizia con la costituzione, nel 1953, del Consorzio Autonomo per l'Aeroporto di Palermo, con l’obiettivo di realizzare il progetto di una nuova infrastruttura civile a pochi passi dal centro urbano, pronta a sostenere la concorrenza con i migliori scali del Paese e a rilanciare la modernizzazione dei commerci e della società siciliana. Il nuovo aeroporto, in effetti, di lì a poco sarebbe riuscito a condizionare la vita e la storia di Palermo, mutando caratteri e assetti sociali dei paesi limitrofi alla stazione aeroportuale, contribuendo a radicarvi precisi interessi mafiosi e divenendo crocevia di traffici criminali e di speculazioni illecite.

Dino, A. (2014). Affari e complicità mafiose tra Palermo e Punta Raisi. In A. Sciascia (a cura di), Costruire la seconda natura. La città in estensione in Sicilia fra Isola delle Femmine e Partinico (pp. 62-69). Roma : Gangemi.

Affari e complicità mafiose tra Palermo e Punta Raisi

DINO, Alessandra
2014-01-01

Abstract

The history of Palermo’s Punta Raisi Airport – that is called today “Falcone and Borsellino” in memory of the two judges killed by Cosa Nostra - started after World War II, coinciding with the increase of civilian air traffic in the skies of the Sicilian capital, third in Italy for its number of transits of passengers and freight, which became unsustainable figures for the military airport of Boccadifalco. Everything begins with the creation in 1953 of the Autonomous Consortium for the Airport of Palermo, with the aim to implement the project of a new infrastructure located a few steps away from the city center, ready to compete with the best airports in Italy, to increase the modernization of commerce and of the Sicilian society. The new airport, in fact, soon became able to affect the life of the people and the history of Palermo, changing the character and social structures of the towns and the villages neighboring the airport station, helping to ground specific interests of Cosa Nostra and becoming a crossroad of criminal trafficking and illegal speculations.
2014
Settore SPS/12 - Sociologia Giuridica, Della Devianza E Mutamento Sociale
Dino, A. (2014). Affari e complicità mafiose tra Palermo e Punta Raisi. In A. Sciascia (a cura di), Costruire la seconda natura. La città in estensione in Sicilia fra Isola delle Femmine e Partinico (pp. 62-69). Roma : Gangemi.
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