For many years design has been elaborating and establishing theories and practices around cultural heritage issues. Above all this discipline highlighted and explored the huge potential of cultural heritage as a resource which is particularly diffused over the national territory and is becoming more and more central in territory development. Moreover, cultural heritage must be considered as a sustainable and renewable good, as it enables awareness and processes of knowledge growth, which are usable, yet not merely consumable. Nowadays, in an era of global crisis, besides the subjects of valorisation and communication, design must reflect upon the new values that cultural heritage can activate, in order to offer to society modes of opposing and of effectively resolving the effects of the crisis.

Il design ha da tempo elaborato e consolidato teorie e pratiche intorno alle tematiche dei BB.CC.; questa disciplina soprattutto ha evidenziato ed esplorato la grande potenzialità dei Beni Culturali come risorsa particolarmente diffusa nel territorio nazionale e sempre più centrale nello sviluppo territoriale; inoltre il patrimonio culturale è da ritenere una risorsa sostenibile e rinnovabile, in quanto attuatrice di processi di consapevolezza e accrescimento della conoscenza, fruibili, ma non soggetti al mero consumo. Oggi, in tempo di crisi globale, accanto ai temi della valorizzazione e comunicazione, il design deve sviluppare una riflessione anche attorno alla produzione di nuovi valori che i BBCC possono attivare e per offrire alla società forme di resistenza e risposte efficaci agli effetti della crisi.

Trapani, V. (2013). Design per i beni e le produzioni culturali nello scenario della crisi. In P. Daverio, V. Trapani (a cura di), Il design dei Beni Culturali.Crisi, territorio, identità Cultural heritage design. Crisis, territory, identity (pp. 34-41). Milano : Rizzoli.

Design per i beni e le produzioni culturali nello scenario della crisi

TRAPANI, Vita Maria
2013-01-01

Abstract

For many years design has been elaborating and establishing theories and practices around cultural heritage issues. Above all this discipline highlighted and explored the huge potential of cultural heritage as a resource which is particularly diffused over the national territory and is becoming more and more central in territory development. Moreover, cultural heritage must be considered as a sustainable and renewable good, as it enables awareness and processes of knowledge growth, which are usable, yet not merely consumable. Nowadays, in an era of global crisis, besides the subjects of valorisation and communication, design must reflect upon the new values that cultural heritage can activate, in order to offer to society modes of opposing and of effectively resolving the effects of the crisis.
2013
Trapani, V. (2013). Design per i beni e le produzioni culturali nello scenario della crisi. In P. Daverio, V. Trapani (a cura di), Il design dei Beni Culturali.Crisi, territorio, identità Cultural heritage design. Crisis, territory, identity (pp. 34-41). Milano : Rizzoli.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Il design dei beni culturali_Design per i beni e le produzioni culturali nella crisi_VTrapani.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo introduttivo del curatore
Dimensione 1.21 MB
Formato Adobe PDF
1.21 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/92107
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact