The videomapping is a technique of video projection that allows to "animate" the surfaces of a real three-dimensional object. At the base of this technique is the anamorphosis, already practiced in the Renaissance by Leonardo Da Vinci. Nothing is left to chance, perspective, point of view, positioning the projector, no boundary, are all factors that must be carefully considered in the design phase of the mapping in order to give the viewer a deeper level of immersion in the work. In videomapping "Odyssey", the various landings of Ulysses are understood in the sense of "transit" (places of passage), thresholds, limits, borders whose crossing is due to the passing of challenges to overcome. These challenges undergone by Ulysses concern: the Lotus Eaters, the Cyclops, Circe, Hades, the Sirens, the race with the Arc. Each phase is punctuated by traveling to a new port, represented by monumental metamorphosis of space travel device. Ulysses, the person who tells the polytropos, the manifold, the one who wants to see, is the projection apparatus, the Phaeacians, still and silent during his appearance in the hall, are the audience of the videomapping.

Il videomapping è una tecnica di videoproiezione che permette di “animare” le superfici di un oggetto tridimensionale reale. Alla base di questa tecnica c’è l’anamorfosi, praticata già nel Rinascimento da Leonardo Da Vinci. Nulla è lasciato al caso: prospettiva, punto di vista, posizionamento del videoproiettore, assenza di fuoricampo, sono tutti elementi che vanno attentamente ponderati in fase di progettazione della mappatura al fine di conferire allo spettatore un profondo grado di immersione nell’opera. Nel videomapping “Odissea”, i vari approdi di Ulisse sono intesi nell’accezione di “transiti” (mete di passaggio), soglie, limiti, frontiere il cui attraversamento è conseguente al superamento di “prove”. Le prove cui è sottoposto l’Ulisse del videomapping riguardano: i Lotofagi, i Ciclopi, Circe, l’Ade, le Sirene, la gara con l’Arco. Ogni fase è intervallata dal viaggio verso un nuovo approdo, rappresentato dalla metamorfosi dello spazio monumentale in dispositivo di viaggio. Ulisse, il soggetto che racconta, il Polytropos, il multiforme, colui che vuole vedere sempre, corrisponde all’apparato di proiezione; i Feaci, immobili e in silenzio durante la sua apparizione nella sala, sono gli spettatori del videomapping.

SCHEMBRI, G. (2012). Odissea - Transiti in videomapping [Video].

Odissea - Transiti in videomapping

SCHEMBRI, Gennaro
2012-01-01

Abstract

The videomapping is a technique of video projection that allows to "animate" the surfaces of a real three-dimensional object. At the base of this technique is the anamorphosis, already practiced in the Renaissance by Leonardo Da Vinci. Nothing is left to chance, perspective, point of view, positioning the projector, no boundary, are all factors that must be carefully considered in the design phase of the mapping in order to give the viewer a deeper level of immersion in the work. In videomapping "Odyssey", the various landings of Ulysses are understood in the sense of "transit" (places of passage), thresholds, limits, borders whose crossing is due to the passing of challenges to overcome. These challenges undergone by Ulysses concern: the Lotus Eaters, the Cyclops, Circe, Hades, the Sirens, the race with the Arc. Each phase is punctuated by traveling to a new port, represented by monumental metamorphosis of space travel device. Ulysses, the person who tells the polytropos, the manifold, the one who wants to see, is the projection apparatus, the Phaeacians, still and silent during his appearance in the hall, are the audience of the videomapping.
2012
Prodotto multimediale a contenuto scientifico su "Odissea - Transiti in videomapping" con una videodocumentazione dell'allestimento e della esposizione tenuta il 16 luglio 2012 presso la sede del LUM - Laboratorio Universitario Multimediale (Palazzo Aragona-Cutò, Bagheria). L'evento e il prodotto multimediale sono stati prodotti dal LUM - Laboratorio Universitario Multimediale "M. Mancini" dell'Università di Palermo.
SCHEMBRI, G. (2012). Odissea - Transiti in videomapping [Video].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Copertina dvd Odissea - Transiti in videomapping.pdf

accesso aperto

Descrizione: Copertina del dvd di documentazione prodotto multimediale a carattere scientifico "Odissea - Transiti in videomapping"
Dimensione 469.72 kB
Formato Adobe PDF
469.72 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/76624
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact