This essay illustrates Authentic Movement, a discipline within Dance Movement Therapy, based on a path of mental and physical awareness that begins with a consideration of the unity of body, mind, and spirituality. Presenting the contents of the book by E.M. Govoni and M. Plevin, the essay initially explores the methodology, which focuses on the relationship between a subject who moves with their eyes closed (the mover) and a subject who observes the mover's movement (the witness), drawing also from the author's personal experience. Subsequently, the essay explores the formative value of an Authentic Movement experience and path, and its relevance for those professionally involved in helping and training relationships (psychologists, social workers, educators, teachers, etc.). Specifically, it focuses on the development of psycho-physical awareness, the ability to be present in the here and now, as well as attention to the various levels of sensory, imaginative, psychological, emotional, cognitive, and spiritual experience.

Il saggio illustra il Movimento Autentico, una disciplina interna alla Danza Movimento Terapia, basata su un percorso di consapevolezza mentale e corporea che parte dal considerare l’unità di corpo, mente e spiritualità. Presentando il contenuto del volume di E.M. Govoni e M. Plevin , viene inizialmente condotto un approfondimento sulla metodologia che si centra sulla relazione tra un soggetto che si muove ad occhi chiusi (il mover) e un soggetto osserva il movimento del mover (il testimone) a partire anche dall’esperienza personale della scrivente. Successivamente viene condotta una riflessione sulla valenza formativa di un’esperienza e di un percorso di Movimento Autentico e sulla sua rilevanza per chi professionalmente si occupa di relazioni di aiuto e di formazione (psicologi, operatori sociali, educatori, insegnanti, etc.). In particolare si tratta dello sviluppo della consapevolezza sul piano psico-corporeo, della capacità di essere presenti nel qui ed ora, nonché dell’attenzione ai vari livelli di esperienza sensoriale, immaginativa, psichica, emotiva, cognitiva, spirituale.

Mignosi, E. (2025). Essere mossi e divenire consapevoli: il Movimento Autentico come dispositivo formativo. In Movimento autentico. Storia, principi e pratica (pp. 13-25). Carocci.

Essere mossi e divenire consapevoli: il Movimento Autentico come dispositivo formativo

Elena Mignosi
2025-09-01

Abstract

This essay illustrates Authentic Movement, a discipline within Dance Movement Therapy, based on a path of mental and physical awareness that begins with a consideration of the unity of body, mind, and spirituality. Presenting the contents of the book by E.M. Govoni and M. Plevin, the essay initially explores the methodology, which focuses on the relationship between a subject who moves with their eyes closed (the mover) and a subject who observes the mover's movement (the witness), drawing also from the author's personal experience. Subsequently, the essay explores the formative value of an Authentic Movement experience and path, and its relevance for those professionally involved in helping and training relationships (psychologists, social workers, educators, teachers, etc.). Specifically, it focuses on the development of psycho-physical awareness, the ability to be present in the here and now, as well as attention to the various levels of sensory, imaginative, psychological, emotional, cognitive, and spiritual experience.
Being moved and becoming aware: Authentic Movement as a training tool
set-2025
Settore PAED-01/A - Pedagogia generale e sociale
Mignosi, E. (2025). Essere mossi e divenire consapevoli: il Movimento Autentico come dispositivo formativo. In Movimento autentico. Storia, principi e pratica (pp. 13-25). Carocci.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mignosi PDF Essere mossi e divenire consapevoli.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Edizione editoriale del saggio
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 171.61 kB
Formato Adobe PDF
171.61 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/693971
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact