This essay illustrates Authentic Movement, a discipline within Dance Movement Therapy, based on a path of mental and physical awareness that begins with a consideration of the unity of body, mind, and spirituality. Presenting the contents of the book by E.M. Govoni and M. Plevin, the essay initially explores the methodology, which focuses on the relationship between a subject who moves with their eyes closed (the mover) and a subject who observes the mover's movement (the witness), drawing also from the author's personal experience. Subsequently, the essay explores the formative value of an Authentic Movement experience and path, and its relevance for those professionally involved in helping and training relationships (psychologists, social workers, educators, teachers, etc.). Specifically, it focuses on the development of psycho-physical awareness, the ability to be present in the here and now, as well as attention to the various levels of sensory, imaginative, psychological, emotional, cognitive, and spiritual experience.
Il saggio illustra il Movimento Autentico, una disciplina interna alla Danza Movimento Terapia, basata su un percorso di consapevolezza mentale e corporea che parte dal considerare l’unità di corpo, mente e spiritualità. Presentando il contenuto del volume di E.M. Govoni e M. Plevin , viene inizialmente condotto un approfondimento sulla metodologia che si centra sulla relazione tra un soggetto che si muove ad occhi chiusi (il mover) e un soggetto osserva il movimento del mover (il testimone) a partire anche dall’esperienza personale della scrivente. Successivamente viene condotta una riflessione sulla valenza formativa di un’esperienza e di un percorso di Movimento Autentico e sulla sua rilevanza per chi professionalmente si occupa di relazioni di aiuto e di formazione (psicologi, operatori sociali, educatori, insegnanti, etc.). In particolare si tratta dello sviluppo della consapevolezza sul piano psico-corporeo, della capacità di essere presenti nel qui ed ora, nonché dell’attenzione ai vari livelli di esperienza sensoriale, immaginativa, psichica, emotiva, cognitiva, spirituale.
Mignosi, E. (2025). Essere mossi e divenire consapevoli: il Movimento Autentico come dispositivo formativo. In Movimento autentico. Storia, principi e pratica (pp. 13-25). Carocci.
Essere mossi e divenire consapevoli: il Movimento Autentico come dispositivo formativo
Elena Mignosi
2025-09-01
Abstract
This essay illustrates Authentic Movement, a discipline within Dance Movement Therapy, based on a path of mental and physical awareness that begins with a consideration of the unity of body, mind, and spirituality. Presenting the contents of the book by E.M. Govoni and M. Plevin, the essay initially explores the methodology, which focuses on the relationship between a subject who moves with their eyes closed (the mover) and a subject who observes the mover's movement (the witness), drawing also from the author's personal experience. Subsequently, the essay explores the formative value of an Authentic Movement experience and path, and its relevance for those professionally involved in helping and training relationships (psychologists, social workers, educators, teachers, etc.). Specifically, it focuses on the development of psycho-physical awareness, the ability to be present in the here and now, as well as attention to the various levels of sensory, imaginative, psychological, emotional, cognitive, and spiritual experience.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Mignosi PDF Essere mossi e divenire consapevoli.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Edizione editoriale del saggio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
171.61 kB
Formato
Adobe PDF
|
171.61 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


