The concept of memory, due to its polysemic nature, crosses a plurality of disciplines and can be investigated from different perspectives. It therefore seems appropriate to outline the boundaries within which this concept is intended to be expressed, which are those of historical memory, despite the awareness that even in this case the terms recall a multiplicity of meanings and can assume different functions, as well as being the expression of a plurality of subjects who can provide different versions of the past. From this perspective, historical memory does not simply coincide with the memory of the past, but constitutes a process of collective construction that is articulated through shared representations, narratives, practices, and symbols, all elements of a common culture. In recent decades, the theme of historical memory has assumed an increasingly central role in cultural and design debate, becoming a cross-disciplinary point of reference for providing answers to a variety of stakeholders interested in preserving past values, the proper use of collective cultural heritage, and the preservation of its identity meanings. The theme of memory is therefore no longer just a field of historical or historiographical research, but an interpretative key capable of guiding contemporary practices ranging from design to architectural projects, from the recovery of building heritage to urban regeneration. Historical memory to be understood, therefore, as a generative matrix, capable of guiding design choices at various scales.
Il concetto di memoria, per la sua natura polisemica, attraversa una pluralità di discipline e può essere indagato da diverse prospettive. Appare quindi opportuno delineare i confini entro i quali si intende declinare tale concetto che sono quelli della memoria storica pur nella consapevolezza che anche in questo caso i termini richiamano una molteplicità di significati e possono assumere funzioni diverse, nonché essere espressione di una pluralità di soggetti che possono fornire versioni diverse del passato. In questa prospettiva la memoria storica non coincide semplicemente con il ricordo del passato, ma costituisce un processo di costruzione collettiva che si articola attraverso rappresentazioni, narrazioni, pratiche e simboli condivisi, tutti elementi di una cultura comune. Negli ultimi decenni, il tema della memoria storica ha assunto un ruolo sempre più centrale nel dibattito culturale e progettuale, divenendo un punto di riferimento trasversale a molte discipline per fornire risposte ad una pluralità di soggetti interessati alla conservazione dei valori del passato, alla corretta utilizzazione del patrimonio culturale collettivo e alla salvaguardia dei suoi significati identitari. Il tema della memoria non è più quindi solo un ambito di ricerca storica o storiografica, ma una chiave interpretativa capace di orientare pratiche contemporanee che vanno dal progetto di design a quello di architettura, dal recupero del patrimonio edilizio alla rigenerazione urbana. Memoria storica da intendere, quindi, come matrice generativa, capace di guidare le scelte progettuali alle varie scale.
Abbate, G. (2025). Memoria storica come matrice di rigenerazione. IN FOLIO(45), 7-9.
Memoria storica come matrice di rigenerazione
Abbate, Giuseppe
2025-06-01
Abstract
The concept of memory, due to its polysemic nature, crosses a plurality of disciplines and can be investigated from different perspectives. It therefore seems appropriate to outline the boundaries within which this concept is intended to be expressed, which are those of historical memory, despite the awareness that even in this case the terms recall a multiplicity of meanings and can assume different functions, as well as being the expression of a plurality of subjects who can provide different versions of the past. From this perspective, historical memory does not simply coincide with the memory of the past, but constitutes a process of collective construction that is articulated through shared representations, narratives, practices, and symbols, all elements of a common culture. In recent decades, the theme of historical memory has assumed an increasingly central role in cultural and design debate, becoming a cross-disciplinary point of reference for providing answers to a variety of stakeholders interested in preserving past values, the proper use of collective cultural heritage, and the preservation of its identity meanings. The theme of memory is therefore no longer just a field of historical or historiographical research, but an interpretative key capable of guiding contemporary practices ranging from design to architectural projects, from the recovery of building heritage to urban regeneration. Historical memory to be understood, therefore, as a generative matrix, capable of guiding design choices at various scales.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
45_infolio-1-9.pdf
accesso aperto
Descrizione: Editoriale In Folio 45
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
560.69 kB
Formato
Adobe PDF
|
560.69 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


