The documentary The Indestructible Castle (2025), directed by Danny Biancardi, Stefano La Rosa, and Virginia Nardelli, offers a sociological reading of the processes of meaning-making and spatial production within urban peripheries. Set in the Danisinni neighborhood of Palermo, the film follows four children who transform an abandoned kindergarten into a symbolic refuge—a “castle” that becomes an emblem of resistance and belonging. Through the lens of urban sociology and the social construction of reality, the analysis interprets the “castle” as a symbolic and communal device that subverts the logic of decay and the “non-place” (Augé, 1995), restoring to urban space its identity and relational dimensions. In this perspective, the work allows for an observation of agency and collective reappropriation processes typical of peripheral contexts, where marginalized subjects—here, children—become producers of meaning and social capital (Putnam, 2000; Sampson, 2012). The presence of institutional figures such as Fra Mauro acts as a mediator between community and institutional dimensions, fostering trust and social cohesion. This reading also integrates the concepts of habitus (Bourdieu, 1979) and liminality (Turner, 1969) to understand how the symbolic space of the “castle” expresses both a suspension from dominant norms and a form of resistance to marginalization. In this sense, The Indestructible Castle functions as a sociological reflection on the ability of peripheral subjects to transform absence into resource, and excluded space into a place of community, meaning, and hope.
Il documentario Il Castello Indistruttibile (2025), diretto da Danny Biancardi, Stefano La Rosa e Virginia Nardelli, offre una lettura sociologica dei processi di costruzione del senso e di produzione dello spazio nei contesti periferici urbani. Ambientato nel quartiere Danisinni di Palermo, il film narra l’esperienza di quattro bambini che trasformano un asilo abbandonato in un rifugio simbolico, un “castello” che diventa emblema di resistenza e appartenenza. Attraverso la lente della sociologia urbana e della costruzione sociale della realtà, l’analisi interpreta il “castello” come un dispositivo simbolico e comunitario che sovverte le logiche del degrado e del non-luogo (Augé, 1995), restituendo allo spazio urbano una funzione identitaria e relazionale. In questa prospettiva, l’opera consente di osservare i processi di agency e di riappropriazione collettiva che caratterizzano la vita nelle periferie, dove i soggetti marginali — in questo caso i bambini — si fanno produttori di senso e di capitale sociale (Putnam, 2000; Sampson, 2012). La presenza di figure istituzionali come Fra Mauro rappresenta un elemento di mediazione tra la dimensione comunitaria e quella istituzionale, contribuendo alla costruzione di legami di fiducia e coesione. La lettura proposta integra inoltre le categorie di habitus (Bourdieu, 1979) e liminalità (Turner, 1969) per comprendere come lo spazio simbolico del “castello” esprima una sospensione dalle norme dominanti e una resistenza ai processi di marginalizzazione. In tal senso, Il Castello Indistruttibile si configura come un dispositivo di riflessione sociologica sulla capacità dei soggetti periferici di trasformare la mancanza in risorsa, e lo spazio escluso in luogo di comunità, significato e speranza.
Salerno, R. (2025). I legami sociali in un castello indistruttibile: una prospettiva sociologica. DIALOGHI MEDITERRANEI.
I legami sociali in un castello indistruttibile: una prospettiva sociologica
Salerno Rossana
2025-11-01
Abstract
The documentary The Indestructible Castle (2025), directed by Danny Biancardi, Stefano La Rosa, and Virginia Nardelli, offers a sociological reading of the processes of meaning-making and spatial production within urban peripheries. Set in the Danisinni neighborhood of Palermo, the film follows four children who transform an abandoned kindergarten into a symbolic refuge—a “castle” that becomes an emblem of resistance and belonging. Through the lens of urban sociology and the social construction of reality, the analysis interprets the “castle” as a symbolic and communal device that subverts the logic of decay and the “non-place” (Augé, 1995), restoring to urban space its identity and relational dimensions. In this perspective, the work allows for an observation of agency and collective reappropriation processes typical of peripheral contexts, where marginalized subjects—here, children—become producers of meaning and social capital (Putnam, 2000; Sampson, 2012). The presence of institutional figures such as Fra Mauro acts as a mediator between community and institutional dimensions, fostering trust and social cohesion. This reading also integrates the concepts of habitus (Bourdieu, 1979) and liminality (Turner, 1969) to understand how the symbolic space of the “castle” expresses both a suspension from dominant norms and a form of resistance to marginalization. In this sense, The Indestructible Castle functions as a sociological reflection on the ability of peripheral subjects to transform absence into resource, and excluded space into a place of community, meaning, and hope.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Dialoghi Mediterranei » I legami sociali in un castello indistruttibile: una prospettiva sociologica.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
479.66 kB
Formato
Adobe PDF
|
479.66 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


