This contribution examines the evolution of digital cohesion as an emerging principle within European Union law, presenting it as a fourth dimension to the established tenets of economic, social, and territorial cohesion articulated in Article 174 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). The work addresses the profound impacts of the digital transition, which pose structural challenges and create new disparities that threaten the fundamental principles of equality and the harmonious development of the Union. The analysis originates from the growing recognition that the digital divide—encompassing infrastructural, cultural, and skills-based gaps—constitutes a significant barrier to the exercise of citizenship rights and jeopardizes the EU's strategic objectives for the Digital Decade. The preface provides a legal-doctrinal reconstruction of the concept, tracing its development through the consistent advocacy of the European Committee of the Regions, which has repeatedly called for the explicit integration of digital cohesion into the TFEU. Despite this, the principle has yet to be formally adopted in the binding legal acts of the European Commission and Parliament. The study focuses on the specific context of Sicily, an insular and peripheral region, as a case study for analyzing the challenges to achieving digital cohesion. While acknowledging significant progress in infrastructural development, such as ultra-broadband coverage, the research highlights a persistent deficit in the critical areas of digital skills, the integration of digital technologies by enterprises, and the digitalization of public administration. The contribution concludes by affirming that achieving substantive, not merely infrastructural, digital cohesion is imperative. This requires integrated public policies that extend beyond physical infrastructure to include robust programs for digital education and training, support for the digital transformation of businesses, and the modernization of public services to be inclusive by design. The study's final recommendations are presented as a strategic framework for ensuring that the digital transition fosters inclusion and solidarity, thereby reinforcing the core objectives of EU cohesion policy.

Il presente contributo esamina l'evoluzione della coesione digitale come principio emergente all'interno del diritto dell'Unione europea, presentandola come una quarta dimensione dei principi consolidati di coesione economica, sociale e territoriale articolati nell'articolo 174 del trattato sul funzionamento dell'Unione europea (TFUE). Il lavoro affronta i profondi impatti della transizione digitale, che pongono sfide strutturali e creano nuove disparità che minacciano i principi fondamentali dell'uguaglianza e dello sviluppo armonioso dell'Unione. L'analisi nasce dalla crescente consapevolezza che il divario digitale, che comprende divari infrastrutturali, culturali e di competenze, costituisce un ostacolo significativo all'esercizio dei diritti di cittadinanza e mette a repentaglio gli obiettivi strategici dell'UE per il decennio digitale. La prefazione, invero, intende fornire una ricostruzione giuridico-dottrinale del concetto, tracciandone l'evoluzione attraverso la costante advocacy del Comitato Europeo delle Regioni, che ha più volte invocato l'esplicita integrazione della coesione digitale nel TFUE. Ciononostante, il principio deve ancora essere formalmente adottato negli atti giuridici vincolanti della Commissione europea e del Parlamento. Lo studio si concentra sul contesto specifico della Sicilia, regione insulare e periferica, come caso di studio per analizzare le sfide per raggiungere la coesione digitale. Pur riconoscendo progressi significativi nello sviluppo infrastrutturale, come la copertura a banda ultralarga, la ricerca evidenzia un deficit persistente nelle aree critiche delle competenze digitali, dell'integrazione delle tecnologie digitali da parte delle imprese e della digitalizzazione della pubblica amministrazione. Il raggiungimento di una coesione digitale sostanziale, non meramente infrastrutturale, pertanto, assume un carattere quasi imperativo imperativo. Ciò richiede politiche pubbliche integrate che vadano oltre l'infrastruttura fisica per includere solidi programmi per l'istruzione e la formazione digitale, il sostegno alla trasformazione digitale delle imprese e la modernizzazione dei servizi pubblici per essere inclusivi fin dalla progettazione. Le raccomandazioni finali dello studio sono presentate come un quadro strategico per garantire che la transizione digitale promuova l'inclusione e la solidarietà, rafforzando in tal modo gli obiettivi fondamentali della politica di coesione dell'UE.

Armao, G. (2025). Verso la declinazione della coesione digitale quale principio unionale. In Il futuro della coesione digitale in Sicilia (pp. 9-23).

Verso la declinazione della coesione digitale quale principio unionale

GAETANO ARMAO
2025-08-01

Abstract

This contribution examines the evolution of digital cohesion as an emerging principle within European Union law, presenting it as a fourth dimension to the established tenets of economic, social, and territorial cohesion articulated in Article 174 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). The work addresses the profound impacts of the digital transition, which pose structural challenges and create new disparities that threaten the fundamental principles of equality and the harmonious development of the Union. The analysis originates from the growing recognition that the digital divide—encompassing infrastructural, cultural, and skills-based gaps—constitutes a significant barrier to the exercise of citizenship rights and jeopardizes the EU's strategic objectives for the Digital Decade. The preface provides a legal-doctrinal reconstruction of the concept, tracing its development through the consistent advocacy of the European Committee of the Regions, which has repeatedly called for the explicit integration of digital cohesion into the TFEU. Despite this, the principle has yet to be formally adopted in the binding legal acts of the European Commission and Parliament. The study focuses on the specific context of Sicily, an insular and peripheral region, as a case study for analyzing the challenges to achieving digital cohesion. While acknowledging significant progress in infrastructural development, such as ultra-broadband coverage, the research highlights a persistent deficit in the critical areas of digital skills, the integration of digital technologies by enterprises, and the digitalization of public administration. The contribution concludes by affirming that achieving substantive, not merely infrastructural, digital cohesion is imperative. This requires integrated public policies that extend beyond physical infrastructure to include robust programs for digital education and training, support for the digital transformation of businesses, and the modernization of public services to be inclusive by design. The study's final recommendations are presented as a strategic framework for ensuring that the digital transition fosters inclusion and solidarity, thereby reinforcing the core objectives of EU cohesion policy.
ago-2025
Armao, G. (2025). Verso la declinazione della coesione digitale quale principio unionale. In Il futuro della coesione digitale in Sicilia (pp. 9-23).
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FORMIT-Il-Futuro-della-Coesione-Digitale-in-Sicilia..pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.22 MB
Formato Adobe PDF
1.22 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/690946
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact