This article explores the pivotal role of aesthetic experience, emotions, and relationality in Arne Næss’s philosophy of Deep Ecology. Challenging the traditional dualism between reason and emotion, the paper argues that ecological awareness and ethical commitment emerge from an embodied, aesthetic mode of engagement with the world. Drawing on phenomenological insights and Gestalt theory, it highlights how perceiving the environment as an interconnected whole transforms the subject’s sense of self and fosters a joyful, affective connection with nature. For Næss, reconnecting with these essential relationships involves a deep understanding that our very identities are intricately shaped by the ecological contexts in which we dwell. The fresh air we breathe, the nourishing food we consume, and the diverse environments we inhabit each contribute to the essence of who we are as individuals. This vision resonates powerfully with the Stoic concept of oikeiosis, which emphasises the importance of growing familiar with and emotionally attuned to the world around us, fostering a sense of belonging within it. Within this rich framework, emotions play a crucial role. Central to this argument is the concept of hilaritas – the joyous recognition of belonging to the broader ecological community, which grounds ecological responsibility and sustained environmental action. By situating Næss’s ecosophy within a wider philosophical lineage that includes Spinoza and contemporary theories of atmosphere and affect, the article proposes an ecological aesthetics that is simultaneously a practice of ethical relationality and embodied joy. This approach offers new perspectives on how aesthetic sensibility can catalyse deeper environmental engagement in the Anthropocene
Questo articolo esplora il ruolo fondamentale dell'esperienza estetica, delle emozioni e della relazionalità nella filosofia dell'ecologia profonda di Arne Næss. Sfidando il tradizionale dualismo tra ragione ed emozione, il documento sostiene che la consapevolezza ecologica e l'impegno etico emergono da un modo incarnato ed estetico di interagire con il mondo. Attingendo alle intuizioni fenomenologiche e alla teoria della Gestalt, esso evidenzia come la percezione dell'ambiente come un tutto interconnesso trasformi il senso di sé del soggetto e favorisca una connessione gioiosa e affettiva con la natura. Per Næss, riconnettersi con queste relazioni essenziali implica una profonda comprensione del fatto che le nostre identità sono strettamente plasmate dai contesti ecologici in cui viviamo. L'aria fresca che respiriamo, il cibo nutriente che consumiamo e gli ambienti diversificati in cui viviamo contribuiscono ciascuno all'essenza di ciò che siamo come individui. Questa visione risuona fortemente con il concetto stoico di oikeiosis, che sottolinea l'importanza di familiarizzare con il mondo che ci circonda e di entrare in sintonia emotiva con esso, promuovendo un senso di appartenenza al suo interno. All'interno di questo ricco quadro, le emozioni giocano un ruolo cruciale. Al centro di questa argomentazione c'è il concetto di hilaritas, ovvero il gioioso riconoscimento di appartenere alla più ampia comunità ecologica, che è alla base della responsabilità ecologica e dell'azione ambientale sostenibile. Inquadrando l'ecosofia di Næss in un contesto filosofico più ampio che include Spinoza e le teorie contemporanee sull'atmosfera e l'affettività, l'articolo propone un'estetica ecologica che è al tempo stesso una pratica di relazionalità etica e di gioia incarnata. Questo approccio offre nuove prospettive su come la sensibilità estetica possa catalizzare un impegno ambientale più profondo nell'Antropocene.
Maggiore, V. (2025). Ecology as Aesthetic Practice. Emotions and Relationality in Arne Næss’s Deep Ecology. ITINERA, 29, 381-400 [10.54103/2039-9251/29701].
Ecology as Aesthetic Practice. Emotions and Relationality in Arne Næss’s Deep Ecology
maggiore valeria
2025-01-01
Abstract
This article explores the pivotal role of aesthetic experience, emotions, and relationality in Arne Næss’s philosophy of Deep Ecology. Challenging the traditional dualism between reason and emotion, the paper argues that ecological awareness and ethical commitment emerge from an embodied, aesthetic mode of engagement with the world. Drawing on phenomenological insights and Gestalt theory, it highlights how perceiving the environment as an interconnected whole transforms the subject’s sense of self and fosters a joyful, affective connection with nature. For Næss, reconnecting with these essential relationships involves a deep understanding that our very identities are intricately shaped by the ecological contexts in which we dwell. The fresh air we breathe, the nourishing food we consume, and the diverse environments we inhabit each contribute to the essence of who we are as individuals. This vision resonates powerfully with the Stoic concept of oikeiosis, which emphasises the importance of growing familiar with and emotionally attuned to the world around us, fostering a sense of belonging within it. Within this rich framework, emotions play a crucial role. Central to this argument is the concept of hilaritas – the joyous recognition of belonging to the broader ecological community, which grounds ecological responsibility and sustained environmental action. By situating Næss’s ecosophy within a wider philosophical lineage that includes Spinoza and contemporary theories of atmosphere and affect, the article proposes an ecological aesthetics that is simultaneously a practice of ethical relationality and embodied joy. This approach offers new perspectives on how aesthetic sensibility can catalyse deeper environmental engagement in the Anthropocene| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
itinera n. 29 Ecologia+come+pratica+estetica.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
331.14 kB
Formato
Adobe PDF
|
331.14 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


