The central thesis of this article is that, regarding the administration, management, and allocation of seized and confiscated assets, there has been a blending of roles between the judiciary and administrative authorities, a blending reflected in the organization, composition, and activities of the Agenzia Nazionale (National Agency). In particular, the Agenzia is tasked primarily with performing managerial functions related to the handling of movable, immovable, and business assets. In practice, however, its structure appears largely designed for the exercise of public order functions. This explains both the presence, within the Agenzia’s governing bodies, of professionals from the judiciary and prefectures, and the fact that most of its staff consists of executives and officials from other central State administrations. This misalignment between the Agenzia's statutorily defined managerial functions and an organization based on logics pertaining to public order leads to several inefficiencies in the management of assets confiscated from organized crime.

La tesi di fondo dell’articolo è che, in relazione all’amministrazione, alla gestione e alla destinazione dei beni sequestrati e confiscati si sia giunti a un intreccio dei ruoli tra magistratura e autorità amministrative, che si riflette nell’organizzazione, nella composizione e nelle attività dell’Agenzia nazionale. In particolare, quest’ultima dovrebbe svolgere essenzialmente funzioni manageriali, che attengono alla gestione di beni mobili, immobili e aziendali. La sua organizzazione in concreto, al contrario, sembra in larga misura concepita per lo svolgimento di funzioni di ordine pubblico, il che spiega tanto la compresenza, negli organi di governo dell’Agenzia, di soggetti provenienti dalle magistrature e dalle prefetture, quanto il fatto che il personale dell’Agenzia sia composto per lo più da dirigenti e funzionari in distacco da altre amministrazioni centrali dello Stato. Il disallineamento, nell’Agenzia, tra le funzioni manageriali normativamente previste e l’organizzazione dettata da logiche di ordine pubblico comporta una serie di inefficienze nella gestione dei beni sottratti alla criminalità organizzata.

Mocavini, G. (2025). La gestione dei beni sequestrati e confiscati tra magistratura e Agenzia nazionale. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO PUBBLICO(3), 713-755.

La gestione dei beni sequestrati e confiscati tra magistratura e Agenzia nazionale

Giorgio Mocavini
2025-01-01

Abstract

The central thesis of this article is that, regarding the administration, management, and allocation of seized and confiscated assets, there has been a blending of roles between the judiciary and administrative authorities, a blending reflected in the organization, composition, and activities of the Agenzia Nazionale (National Agency). In particular, the Agenzia is tasked primarily with performing managerial functions related to the handling of movable, immovable, and business assets. In practice, however, its structure appears largely designed for the exercise of public order functions. This explains both the presence, within the Agenzia’s governing bodies, of professionals from the judiciary and prefectures, and the fact that most of its staff consists of executives and officials from other central State administrations. This misalignment between the Agenzia's statutorily defined managerial functions and an organization based on logics pertaining to public order leads to several inefficiencies in the management of assets confiscated from organized crime.
2025
Settore GIUR-06/A - Diritto amministrativo e pubblico
Mocavini, G. (2025). La gestione dei beni sequestrati e confiscati tra magistratura e Agenzia nazionale. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO PUBBLICO(3), 713-755.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mocavini agenzia nazionale.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 399.09 kB
Formato Adobe PDF
399.09 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/689535
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact