The article conducts a reflection on the professionalism specificity of those who work in educational contexts for early childhood, considering the zero-six year continuity in Italy and also referring to recent ministerial documents and the indications contained therein. In light of the knowledge in the psychoanalytic, neuroscientific and infant research fields, the text tries to give an answer to the following questions: what does early childhood pedagogy consist of and how is it connected to an idea of childhood? What characterizes the quality of educational proposals and of the communication and relational methods necessary in an age that is fundamental for the rest of life? On the basis of the arguments developed, the issue of the training of educators and teachers is then explored, identifying areas and methodologies that can be pursued, but also problematizing the current discontinuity between the nursery and the kindergarten in initial training in Italy and proposing possible solutions.
Nell’articolo viene condotta una riflessione sulla specificità della professionalità di chi lavora in contesti educativi per la prima infanzia , considerando la continuità zero-sei anni in Italia e facendo riferimento anche ai recenti documenti ministeriali e alle indicazioni in essi contenute. Alla luce delle conoscenze ambito psicoanalitico, neuroscientifico e della infant research , nel testo si prova a dare una risposta alle seguenti domande: in cosa consiste una pedagogia della prima infanzia e come si collega ad un’idea di bambino? Cosa caratterizza la qualità delle proposte educative e delle modalità comunicative e relazionali necessarie in una età fondamentale per il resto della vita ? Sulla base delle argomentazioni svolte, viene quindi approfondita la questione della formazione di educatrici e insegnanti, individuando ambiti e metodologie perseguibili, ma problematizzando anche l’attuale discontinuità tra il nido e la scuola dell’infanzia nella formazione iniziale in Italia e proponendo soluzioni possibili
Mignosi, E. (2025). La professionalità di educatrici/educatori dei servizi 0-6: specificità, problemi e prospettive della formazione. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA(1), 179-200 [10.14668/PdP_71112].
La professionalità di educatrici/educatori dei servizi 0-6: specificità, problemi e prospettive della formazione
Elena Mignosi
2025-07-01
Abstract
The article conducts a reflection on the professionalism specificity of those who work in educational contexts for early childhood, considering the zero-six year continuity in Italy and also referring to recent ministerial documents and the indications contained therein. In light of the knowledge in the psychoanalytic, neuroscientific and infant research fields, the text tries to give an answer to the following questions: what does early childhood pedagogy consist of and how is it connected to an idea of childhood? What characterizes the quality of educational proposals and of the communication and relational methods necessary in an age that is fundamental for the rest of life? On the basis of the arguments developed, the issue of the training of educators and teachers is then explored, identifying areas and methodologies that can be pursued, but also problematizing the current discontinuity between the nursery and the kindergarten in initial training in Italy and proposing possible solutions.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
12- La professionalità di educatrici-educatori dei servizi 0-6 (Mignosi).pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: PDF articolo in rivista
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
295.45 kB
Formato
Adobe PDF
|
295.45 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


