The issue of territorial identity is closely linked to the theme of peace. At first glance, however, this link may seem vicious and negative. The reason is that if, provocatively, geography is useful for waging war (Lacoste 1976), it is clear that territorial identities are also useful for waging war, since they are often invented traditions (Hobsbawm and Ranger 2012) and create imagined communities (Anderson 1983). In fact, their instrumental and rhetorical use has always been a practice that nation states, or political entities claiming state sovereignty, use to foment banal forms of nationalism (Billig 1995; Skey and Antonsich 2017), violence (Sen 2006), opposition and winds of war. Just think of the two most tragic conflicts underway in 2024. The war between Russia and Ukraine runs along the lines of identity: does the Donbas, the border region between the two states in conflict, belong – historically and culturally – to Putin's or Zelensky's forces? What territorial identity do its inhabitants feel they possess? And, moving to the Middle East, can the 'two states for two peoples' solution really quell the conflict between two groups that perceive themselves as alternative identities to each other? Yet, the social sciences clarified years ago that every identity is the result of social construction processes (Remotti 2001). This applies as much to gender identity as it does to a sense of belonging to a neighbourhood; so why should it not apply to regional (Paasi 2003) or national (Dodds 1993; 2004) identities? In this regard, the Territorial Identities group of AGeI reflected on how a strong and complex identity such as that of Naples has been permeated by external influences over time, and how this inclusiveness has led to the construction of an identity that is essentially oriented towards peace. We propose to focus mainly on the national scale, not because there are no other scales (the urban scale, for example) that are worth considering, but because it seems to us to be the most suitable for investigating the relationship with the issue of peace.

La questione dell’identità territoriale è strettamente correlata al tema della pace. A primo acchito, però, questo legame potrebbe parere vizioso e negativo. La ragione è che se, provocatoriamente, “la geografia serve a fare la guerra” (Lacoste 1976), è evidente che anche le identità territoriali servono a fare la guerra, poiché sono spesso tradizioni inventate (Hobsbawm and Ranger 2012) e creano comunità immaginate (Anderson 1983). Infatti, il loro uso strumentale e retorico è da sempre una pratica che gli stati-nazione, o soggetti politici che rivendicano una sovranità di tipo statuale, utilizzano per fomentare forme banali di nazionalismo (Billig 1995; Skey and Antonsich 2017), violenza (Sen 2006), contrapposizione e venti di guerra. È sufficiente pensare ai due più tragici conflitti in corso nel 2024. La guerra tra Russia e Ucraina corre lungo il filo dell’identità: il Donbas, regione di confine tra i due stati in conflitto, appartiene – storicamente e culturalmente – alle forze di Putin o di Zelensky? Qual è l’identità territoriale che i suoi abitanti sentono di possedere? E, spostandoci invece sul fronte mediorientale, la soluzione dei “due stati per due popoli” può davvero sedare il conflitto tra due gruppi che si percepiscono identitariamente alternativi l’uno all’altro? Eppure, le scienze sociali hanno già chiarito anni fa che ogni identità è il frutto di processi di costruzione sociale (Remotti 2001). Questo vale tanto per l’identità di genere quanto per il senso di appartenenza a un quartiere; perché dunque non dovrebbe valere per le identità regionali (Paasi 2003) o nazionali (Dodds 1993; 2004)? A tal proposito, il gruppo Identità Territoriali dell'AGeI ha riflettuto su come una identità forte e complessa come quella partenopea sia stata di volta in volta permeata da influenze esterne, e su come proprio su tale inclusività si sia costruita una vocazione identitaria sostanzialmente orientata alla pace. Proponiamo di ragionare prevalentemente sulla scala nazionale non perché non ci siano altre scale (quella urbana, per esempio) su cui varrebbe la pena riflettere, ma perché ci sembra la più adatta per indagare le relazioni con la questione della pace.

Proto, M., Picone, M. (2025). Decostruire le identità territoriali per la pace. In A. Casaglia, E. dell'Agnese, F. Epifani, R. Sommella (a cura di), Geografie per la pace (pp. 97-106). Milano : Unicopli.

Decostruire le identità territoriali per la pace

Picone, Marco
2025-09-01

Abstract

The issue of territorial identity is closely linked to the theme of peace. At first glance, however, this link may seem vicious and negative. The reason is that if, provocatively, geography is useful for waging war (Lacoste 1976), it is clear that territorial identities are also useful for waging war, since they are often invented traditions (Hobsbawm and Ranger 2012) and create imagined communities (Anderson 1983). In fact, their instrumental and rhetorical use has always been a practice that nation states, or political entities claiming state sovereignty, use to foment banal forms of nationalism (Billig 1995; Skey and Antonsich 2017), violence (Sen 2006), opposition and winds of war. Just think of the two most tragic conflicts underway in 2024. The war between Russia and Ukraine runs along the lines of identity: does the Donbas, the border region between the two states in conflict, belong – historically and culturally – to Putin's or Zelensky's forces? What territorial identity do its inhabitants feel they possess? And, moving to the Middle East, can the 'two states for two peoples' solution really quell the conflict between two groups that perceive themselves as alternative identities to each other? Yet, the social sciences clarified years ago that every identity is the result of social construction processes (Remotti 2001). This applies as much to gender identity as it does to a sense of belonging to a neighbourhood; so why should it not apply to regional (Paasi 2003) or national (Dodds 1993; 2004) identities? In this regard, the Territorial Identities group of AGeI reflected on how a strong and complex identity such as that of Naples has been permeated by external influences over time, and how this inclusiveness has led to the construction of an identity that is essentially oriented towards peace. We propose to focus mainly on the national scale, not because there are no other scales (the urban scale, for example) that are worth considering, but because it seems to us to be the most suitable for investigating the relationship with the issue of peace.
set-2025
Settore GEOG-01/A - Geografia
Proto, M., Picone, M. (2025). Decostruire le identità territoriali per la pace. In A. Casaglia, E. dell'Agnese, F. Epifani, R. Sommella (a cura di), Geografie per la pace (pp. 97-106). Milano : Unicopli.
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