The contribution intends to propose the use of performance as an interpretative category of spontaneous practices that configure dissonant repertoires of use with respect to the processes of patrimonialisation taking place in the historical center of Palermo. In particular, it intends to analyze the habitual use of a portion of Via Maqueda - an urban axis invested by a massive phenomenon of turistification and foodification and a consequent process of increasingly stringent codification of ‘permissible conducts’ - as a play area for soccer games in the evening hours by young citizens between 8 and 16 years old. This practice takes the form of an unregulated and unrecognized form of participation and exercise of citizenship by both children and young people of various ethnicities and by mothers who, working in the commercial establishments facing the street, need a proximity play space as a functional place for social reproduction work. Although it does not present a character of conscious and explicit claim, we nonetheless believe that this phenomenon can be fully interpreted as performance insofar as it is a form of implementation of an alternative, non-consumer-oriented use with respect to a general neoliberal trend of commodification of urban spaces. Such a reading in terms of the production of heritage from below as opposed to a unique mode of ‘authorized discourse’ certainly presents a critical issue: if the recognition of the political bearing of spontaneous performance practices can provide an impetus for governance change, on the other hand it can easily be subject to instrumentalization and spectacularization, contributing to the consolidation of a dominant narrative about the welcoming and multiethnic city.
Il contributo intende proporre l’uso della performance come categoria interpretativa di pratiche spontanee che configurano repertori d’uso dissonanti rispetto ai processi di patrimonializzazione in atto nel centro storico di Palermo. In particolare, si intende analizzare l’uso abituale di una porzione di via Maqueda – asse urbano investito da un massiccio fenomeno di turistification e foodification e da un conseguente processo di codificazione sempre più stringente di ‘condotte ammissibili’ – come area gioco per partite di calcio in orario serale da parte di giovani cittadini tra gli 8 e i 16 anni. Tale pratica si configura come una forma non normata e non riconosciuta di partecipazione ed esercizio di cittadinanza tanto da parte di bambini e ragazzi di varie etnie quanto da parte delle madri che, lavorando negli esercizi commerciali prospicienti la strada, necessitano di uno spazio di gioco di prossimità come luogo funzionale ad un lavoro di riproduzione sociale. Per quanto non presenti un carattere di consapevole ed esplicita rivendicazione, riteniamo comunque che tale fenomeno possa essere a pieno titolo interpretato come performance in quanto forma di attuazione di un uso alternativo e non orientato al consumo rispetto ad una generale tendenza neoliberista di mercificazione degli spazi urbani. Tale lettura in termini di produzione di patrimonio dal basso in opposizione ad una modalità unica di ‘discorso autorizzato’ presenta certamente una criticità: se il riconoscimento del portato politico di pratiche performative spontanee può fornire un impulso al cambiamento di governance, d’altra parte può facilmente essere oggetto di strumentalizzazione e spettacolarizzazione, contribuendo al consolidamento di una narrativa dominante sulla città accogliente e multietnica.
Mandalari, V., Picone, M. (2025). Un calcio al turismo. Performance come partecipazione e produzione di patrimonio dal basso. MEMORIE GEOGRAFICHE, 27, 509-515.
Un calcio al turismo. Performance come partecipazione e produzione di patrimonio dal basso
Mandalari, Valentina;Picone, Marco
2025-06-01
Abstract
The contribution intends to propose the use of performance as an interpretative category of spontaneous practices that configure dissonant repertoires of use with respect to the processes of patrimonialisation taking place in the historical center of Palermo. In particular, it intends to analyze the habitual use of a portion of Via Maqueda - an urban axis invested by a massive phenomenon of turistification and foodification and a consequent process of increasingly stringent codification of ‘permissible conducts’ - as a play area for soccer games in the evening hours by young citizens between 8 and 16 years old. This practice takes the form of an unregulated and unrecognized form of participation and exercise of citizenship by both children and young people of various ethnicities and by mothers who, working in the commercial establishments facing the street, need a proximity play space as a functional place for social reproduction work. Although it does not present a character of conscious and explicit claim, we nonetheless believe that this phenomenon can be fully interpreted as performance insofar as it is a form of implementation of an alternative, non-consumer-oriented use with respect to a general neoliberal trend of commodification of urban spaces. Such a reading in terms of the production of heritage from below as opposed to a unique mode of ‘authorized discourse’ certainly presents a critical issue: if the recognition of the political bearing of spontaneous performance practices can provide an impetus for governance change, on the other hand it can easily be subject to instrumentalization and spectacularization, contributing to the consolidation of a dominant narrative about the welcoming and multiethnic city.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Mandalari Picone - Un calcio al turismo.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
7.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.29 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


